Fr

CREATIONS

Sam Homblé (Var) over de Warmste Pitch

Zondag 20 September 2020

Sam Homblé (Var) over de Warmste Pitch

De Warmste Week moeten we je wellicht niet meer voorstellen. Het ongelooflijk populaire fundraising event dat de VRT-zender StuBru sinds jaar en dag organiseert in de week voor Kerstmis, bracht sinds zijn lancering elk jaar meer geld op en motiveerde elke keer weer meer vrijwilligers om geld. Voortaan wil het initiatief vooral de nadruk leggen op die collectieve of individuele inspanningen. Sam Homblé die bij Var en de VRT instaat voor de creatieve partnerships legt uit.
 
Voor de jongsten onder ons kun je misschien eerst even samenvatten hoe de Warmste Week is ontstaan?
 
De Warmste Week begon in 2006 als het Glazen Huis in Leuven. Mensen konden toen in ruil voor een gift een plaatje komen aanvragen en de opbrengst ging naar het Rode Kruis. In 2013 pasten we het concept enigszins aan en konden mensen zelf acties opzetten voor een goed doel naar keuze. Die acties brachten elk jaar meer geld op en staan in het collectieve geheugen gegrift.
 
Vorig jaar is er dan de dimensie van het vrijwilligerswerk bijgekomen en dat werd bijzonder goed onthaald: het speelt duidelijk in op een behoefte in onze tijd, een behoefte die nog duidelijker naar voren kwam tijdens het uitbreken van de coronacrisis. Daar willen we in de toekomst op focussen.
 
Wat maakt de Warmste Week anno 2020 dan zo anders dan de vorige edities?
 
Vroeger organiseerden mensen een wafelbak om geld in te zamelen voor een vzw naar keuze, nu is het de bedoeling dat je een initiatief lanceert waarmee je een concreet verschil maakt voor iemand anders. Geld is nu dus geen finaliteit meer, helpende handen zijn dat wel.
 
Voor alle duidelijkheid, we hebben niets tegen fundraising, maar we denken dat het in coronatijden onkies is om mensen en organisaties in hun buidel te laten tasten. In deze barre tijden lijkt het ons evident dat mensen liever rechtstreeks het verschil maken door letterlijk de handen uit de mouwen te steken, in plaats van hun portefeuille boven te halen.
 
Dat idee heeft mortierbrigade in een spot gegoten, op basis van een aantal ideeën die we via de site van de actie hebben binnengekregen.
 
Bedoeling is mensen aan te moedigen om naar de website te surfen en daar een initiatief te lanceren of zich op te geven om mee te helpen. Dat zal zonder enige twijfel mooie verhalen opleveren en die gaan de VRT-nettende komende maanden onder de aandacht brengen.
 
Jullie organiseren tegelijk een wedstrijd die zich richt naar de reclamebureaus. Hoe zit die precies in elkaar?
 
De wedstrijd richt zich tot elk bureau dat een btw-nummer heeft in België en reclamecampagnes maakt of media aankoopt voor een vzw of goed doel, of dat wenst te doen. De vzw of het goede doel moet worden gekozen uit de lijst met 2087 non-profit verenigingen die vorig jaar deelnamen aan De Warmste Week. Bedoeling is dat de bureaus een creatief idée bedenken om een initiatief voor hun vzw in de kijker te zetten. Dat vertalen ze dan naar een radiospot en een campagnevisual. De initiatieven moeten gerealiseerd kunnen worden tussen november en december 2020. De voorstellen verwachten we tegen 2 oktober.
 
Op 14 oktober zal een onafhankelijke vakjury onder het voorzitterschap van Guillaume Van der Stighelen dan een winnaar en een runner up verkiezen. Daarbij worden drie criteria gehanteerd: de maatschappelijke relevantie van het initiatief, de creatieve vertaling en de strategische aanpak. De twee creatiefste projecten krijgen een basisproductiebudget en een mediapakket voor een mooie radio- en digitale mediacampagne waarmee ze hun initiatief en de vzw in de kijker kunnen zetten bij het grote publiek. En de kans is reëel dat de andere ingestuurde initiatieven opgepikt worden door het team van de Warmste Week en zo de nodige aandacht zullen krijgen.
 
Maar we willen alle ideeën uitgevoerd zien. In de jury* zitten enkele van de finest creatives die je idee naar een hoger niveau kunnen tellen. Hun opdracht is constructieve feedback geven. We willen ook de minder sterke ideeën beter maken. Het gaat in deze pitch over meer dan alleen Gold en Silver winnen. Meer info vind je op https://www.var.be/nl/de-warmste-pitch-praktisch.

* De andere leden van de jury zijn Gerrit Rauws (directeur Koning Boudewijnstichting), Isabel Van Den Broeck (managing director Creative Belgium), Bart Kuypers (directeur MediaSpecs), Jens Mortier (directeur mortierbrigade, het agency van De Warmste Week), Wim De Mont (head of content Pub) en Griet Byl (chief editor Media Marketing).

Archief / CREATIONS