Fr

INTELLIGENCE

E-commerce: Belgen kopen meer online, maar omzet daalt

Dinsdag 15 September 2020

E-commerce: Belgen kopen meer online, maar omzet daalt

Tijdens de eerste helft van het jaar liet de impact van de coronacrisis op de e-commerce zich duidelijk voelen. Dat blijkt uit de cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat GfK voert op verzoek van BeCommerce, met de steun van PostNL en de Nationale Loterij.
 
De uitgaven inzake producten namen met 20% toe tijdens het eerste semester, goed voor een bedrag van 59,1 miljoen aankopen. Dat is een record. Ook het aantal gebruikers steeg met 2%: 8,1 miljoen consumenten deden het afgelopen semester een online aankoop in België. Een groot deel van de aankopen waren kleren. Volgens het onderzoek bevatte 25% van de geleverde pakjes kledij en werd een derde van de kledingstukken die de Belgen kochten online aangeschaft. Voor de coronacrisis was dat minder dan 20%. De Belgische e-commerce markt zou dus eindelijk matuur zijn.
 
Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. De resultaten lagen 17% lager dan voorspeld door de enorme daling van de uitgaven inzake diensten. Logisch, aangezien de hele toeristische en eventsector volledig plat lagen. In totaal leidde dat tot een omzetdaling van 10% voor de Belgische e-commerce in zijn geheel, goed voor een bedrag van 5,1 miljard euro.
 
Nog even preciseren dat online shoppers tevreden zijn over hun aankopen. 90% van de online shoppers is tevreden. Bij diegenen die voor het eerst online shoppen, zeggen drie op vier tevreden te zijn over de ervaring.

Archief / INTELLIGENCE