Fr

AGENCIES

Waarom Air naar co-working modus schakelt

Zondag 13 September 2020

Waarom Air naar co-working modus schakelt

Vandaag verlaat Air zijn kantoren bij het Zuidstation en neemt zijn intrek in het iconishe CBR-gebouw in Bosvoorde, aan de rand van het Zoniënwoud. Dat staat bekend om zijn vergulde kajuitramen en is een straf staaltje van de late modern architectuur uit de jaren ’60 en ’70. Het is ook de zetel van de co-working space Fosbury & Sons, “een niet onbelangrijk detail”, aldus Air-bazen, Eric Hollander en Stéphane Buisseret. Ook al is Air niet het eerste bureau dat deze keuze maakt, is het een behoorlijk zeldzame stap. We vroegen dus naar het hoe en vooral waarom.
 
Waarom besloten jullie om naar een co-working space te verhuizen? Zijn jullie niet bang dat het bureau zijn identiteit zal verliezen?
 
Stéphane Buisseret:
Door de coronacrisis zijn we ons werk op een andere manier gaan bekijken, met teams, klanten en partners die van thuis uit werken en de noodzakelijke sociale afstand. Maar het is vooral de aard van het werk dat verschuift naar meer ‘project based’ missies. Vandaag vormen teams zich rond meerdere projecten die ze delen en ze worden ook weer opgedoekt naargelang de noden. Vaak worden ze aangevuld door externe expertise.
 
Bureaus moeten dan ook hun vastgoedstrategie en hun eigen design herzien naargelang deze veranderingen.
 
We zien het bureau als een organisme dat moet kunnen groeien of krimpen op basis van de noden; ze moet elastisch genoeg zijn om tegelijk performant en flexibel te zijn.
 
In een klassieke organisatie is vastgoed een vaste overhead en een constante bekommernis. In onze coworking space hebben we uiteraard onze eigen Air-stek, maar ook een extensie naar het hele co-working gedeelte. De oppervlakte die we gebruiken, past zich dus aan onze noden aan, ook met betrekking tot de organisatie van de ruimte en de kosten. Zo wordt het een kans en geen kost.
 
Eric Hollander: Na meer dan 20 jaar in een industrieel gebouw bij het Zuidstation hadden wij lucht nodig. We zitten tussen de bomen, op twee minuten van het Zoniënwoud, dat sluit aan bij onze huidige verlangens.
 
Jullie zijn ook gevoelig voor het design van het CBR-gebouw als dusdanig. Wat sprak jullie daar zo in aan?
 
Omdat we onze reputatie als creatieve ondernemers eer willen aandoen, wilden we een gebouw dat ook creatief zou zijn. CBR is het enige Belgische gebouw dat de eer van het Moma in New York genoot voor de expo rond de transformaties in de moderne architectuur. Het was een ongelooflijk gedurfd gebouw, zowel inzake zijn design als op het vlak van technologische innovaties. Het is een vitrine van de Belgische creativiteit: het is het werk van Constantin Brodzki, het design en het meubilair is van Jules Wabbes en het ontwerp van het park is te danken aan landschapsarchitect René Pechère.
 
Doorslaggevend was de motivatie om Air te integreren in een co-working space. Het is enorm stimulerend in het Fosbury-gebouw te werken, omringd door start-ups, innoverende en getalenteerde bedrijven. Hoewel het niet de bedoeling was, ontstaan er nu al bijna organische synergiën.
 
Deze verhuizing is een sterk symbool voor verandering en het is niet de enige. Met het nieuwe managementteam hebben we ook het Air-logo opgefrist. Het is actueler, guller, harmonieuzer. Daar hebben we allemaal nood aan.

Archief / AGENCIES