Fr
Close

BRANDS

Data, een betrouwbare partner in tijden van crisis, door Yelena Devuyst en Deborah Kawa (Publicis Groupe)

Maandag 7 September 2020

Data, een betrouwbare partner in tijden van crisis, door Yelena Devuyst en Deborah Kawa (Publicis Groupe)

Het zijn woelige tijden voor iedereen, Covid-19 heeft onze wereld door elkaar geschud, en de impact zal nog lange tijd voelbaar zijn. Bij Publicis Groupe zijn we ervan overtuigd dat we de business draaiende houden, door te kijken naar de wijzigende gedragingen van de Belg. Door te kijken naar wat er zich afspeelt in de maatschappij en te anticiperen op de nabije toekomst, kunnen we zelf mee de maatschappij vormen - shaping progress - in plaats van ons te laten vormen. Om allerlei trends en wijzigingen in gedragspatronen op te volgen en voorspellingen te kunnen doen, hebben we data nodig.

We kunnen vandaag, gebruik makende van historische mobiliteitsdata (publiek beschikbaar gesteld door Google & Apple), de evoluties in bewegingen per vervoerstype en per type locatie tracken en opvolgen. Aangezien de detailhandel zwaar benadeeld is geweest tijdens de lockdown en ook de weken/maanden nadien, waren we benieuwd naar het effect van de soldenperiode op de mobiliteit in en rond de fysieke winkel(straat).

In de hoop de geïmpacteerde sectoren wat ademruimte te geven na een desastreuze start van het jaar, besliste de overheid om de soldenperiode dit jaar met 1 maand op te schuiven. Zo konden de detailhandels hun goederen alsnog kwijt aan normale prijzen, en kregen ze de tijd om zich aan te passen aan de te nemen maatregelen betreffende voorzorg/hygiëne.

Volgens de cijfers van Statbel werd een deel van het verlies in verkoop tot aan de heropening van de winkels (op 18/05) goedgemaakt in juni (+7.5% verkoopvolume vs juni 2019). Ook voor kleding-en schoenwinkels begon het tij te keren vanaf juni, maar hier lag het verkoopvolume alsnog 12.2% lager dan in juni vorig jaar. Dankzij deze positieve heropleving, en de rol die online verkoopskanalen konden spelen om de fysieke verkoop te vervangen, bleef het voor veel handelaren hoopvol uitkijken naar de verlate soldenperiode. Bij het analyseren van de mobiliteitsdata, constateerden we enkele tendensen omtrent commerciële en vrijetijdscentra.

Vanaf de maand juli zagen we, dankzij de eerste versoepelingen, een graduele terugkeer naar een 'normaal', wat we ook zagen aan de pieken in de mobiliteitsgrafieken (m.n. public spaces, winkels, horeca, museau, etc.). Helaas gaf deze opflakkering ook een nieuwe impuls aan het virus, gezien midden juli de coronabesmettingen genadeloos begonnen aan hun tweede klim. Al snel werd er vanuit de nationale veiligheidsraad ingegrepen en werden opnieuw enkele regels in het leven geroepen, waardoor de mobiliteitscijfers rond commerciële en vrijetijdscentra nogmaals de diepte in doken.

In de maand augustus zagen we zelfs een daling van gemiddeld 30% in de weekends (tov de referentieperiode jan-feb 2020). De meest getroffen delen waren Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Wallonië bleef nagenoeg in het positieve gedurende de maand augustus (met pieken van +14% midden augustus). De soldenperiode, waar de handelaren zo op rekenden, kende geen goede start, ondanks de zeer interessante kortingen die men er kon aantreffen (tot -70% vanaf de eerste soldendag). Integendeel, zeker in Antwerpen waar de maatregelen het strengst waren, schat Comeos een omzetverlies van 70% voor de eerste soldendag. Data per provincie toonden een verschuiving van de soldenjagers naar provincies waar de maatregelen (en dus ook de besmettingstrends) nog uitbleven. Maar al snel werd er op nationaal niveau opgeroepen om individueel te gaan shoppen, en per winkel niet langer dan 30min. rond te hangen. We kunnen dus besluiten dat de jacht op superkoopjes dit jaar mager was.

Een lichtpuntje kwam er zeer recent, aangezien vanaf maandag 24 augustus er overal in het land weer geshopt mag worden met twee personen per gezin, in de hoop alsnog voor een heropleving van de soldenkoopjes te zorgen. Zal deze versoepeling voldoende zijn om het opgebouwde verlies van een heel seizoen goed te maken? En wat met de periode van de back-to-school, wanneer kassa's meestal overuren draaien, doordat we met z'n allen massaal schoolspullen en kledij voor de herfst inkopen? Wat schoolspullen betreft, is uitstel van aankoop geen optie... Zal e-commerce een waardig alternatief vormen voor de fysieke handel, indien de besmettingscijfers weer de foute kant uit gaan? Gaan we ons leren aanpassen op een duurzame manier, en toch alleen door die winkeldeuren blijven wandelen, en een nieuwe golf aldus verhinderen?

Uit data kunnen we veel kennis halen, maar in deze context blijft het zelfs met een zee aan data, moeilijk om de toekomst (en menselijk gedrag) te voorspellen. Wat wel zeker is, is dat de sector nog enige tijd vragende partij zal zijn naar creative oplossingen, om onverkochte stocks te kunnen liquideren, en voldoende middelen te kunnen aanwerven zodat opnieuw geïnvesteerd kan worden in een volgend (onzeker) seizoen.

Archief / BRANDS