Fr

PARTNER CONTENT

Ingrid Van Langhendonck en Malika Afkir: "Het najaar van So Soir wordt gekenmerkt door vernieuwing"

Maandag 24 Augustus 2020

Ingrid Van Langhendonck en Malika Afkir:

Vanaf 5 september ligt So Soir opnieuw in de krantenwinkel, als bijlage bij de weekendkrant van Le Soir. Een mooie gelegenheid om terug te blikken op het succesverhaal dat drie jaar geleden begon. Dat doen we met Malika Afkir en Ingrid Van Langhendonck, respectievelijk sales manager brand content en hoofdredactrice van So Soir.
 
Ingrid Van Langhendonck vat om te beginnen de lockdown en de zomer samen. Die betekenden allesbehalve vakantie voor haar teams: “We hebben niet stilgezeten tijdens die maanden. We hebben nieuwe rubrieken gecreëerd, de dingen opnieuw in perspectief geplaatst, nieuwe initiatieven genomen en nagedacht over evoluties voor ons magazine en onze site Sosoir.be. Het maakt onze comeback nog motiverender en vrolijker.”
 
Kun je nog eens vertellen wanneer en waarom So Soir gelanceerd werd?
 
Bij Rossel wilden we iets nieuws creëren op het vlak van lifestyle dat zou aansluiten bij de weekendeditie van Le Soir en tegelijk was het de bedoeling om vanaf dag een de site Sosoir.be te ontwikkelen, met de ambitie ons te positioneren als een lifestyle speler op het Belgische internet.
 
De challenge was aanlokkelijk en gaf me onmiddellijk zin om mee aan boord te gaan om nieuwe horizonten te openen.
 
Malika Afkir: We hebben vanaf het begin besloten om verrassend uit de hoek te komen door dingen te brengen die dichter zouden aansluiten bij de krant en het weekend, die zin geven om er op uit te trekken, te ontdekken, te proberen. Een nieuw formaat, een variabel aantal pagina’s, een structuur die nieuwigheden, slimme tips, advies, kennismakingen met modemerken, enzovoort zou combineren. Aldus werd So Soir het niet te missen lifestyle magazine van Le Soir.
 
Dankzij de nieuwe naam is de titel beter identificeerbaar voor lezers en adverteerders. Het heeft zijn geloofwaardigheid en naambekendheid in amper enkele maanden tijd versterkt.
 
Ondersteund door de ontwikkeling van de site kan So Soir ook prat gaan op een uitzonderlijk herkenningspercentage bij de Franstaligen.
 
Beantwoordt het concept aan de verwachtingen en doelstellingen?
 
Vanaf de lancering hebben we ons voorgenomen de lezers veel sneller en regelmatiger te bevragen, zodat we konden bijsturen waar nodig. De recentste CIM-cijfers bevestigen dat onze strategie goed zit. We boekten een vooruitgang van 15% in 2018 (95.260 lezers in 2017 vs. 109.830 lezers in 2018) en van 36% in 2019 (109.830 lezers in 2018 vs. 149.980 lezers in 2019). Met andere woorden, de lezers identificeren zich duidelijk meer met het magazine.
 
Ingrid Van Langhendonck: 80% van de lezers bevestigt dat wat ze in het magazine zien en lezen ‘interessant’ tot ‘zeer interessant’ vinden. Het inspireert hen en geeft hun zin om dingen te doen.
 
Persoonlijk vind ik het idee om een magazine met een voorschrijvende rol te hebben echt belangrijk en ik ben heel blij dat het ook het geval is.
 
So Soir is ook online aanwezig. Hoe beheren jullie de redactionele kant van beide media?
 
Malika Afkir: Vanaf de start van So Soir hebben we ons geconcentreerd op de globale samenhang van het aanbod. De wereld wordt almaar digitaler, ons aanbod moest absoluut crossmediaal zijn. Daarom hebben we besloten een nieuwe site te ontwikkelen, bijna vanaf nul. Sosoir.be biedt aangepaste en dagelijkse verrijkte content.
 
Ingrid Van Langhendonck: De volledige content van de printeditie staat op de site, maar uiteraard worden de titels en de inleidingen aangepast, de artikels worden herwerkt. We proberen meer naar de essentie te gaan, met een dynamischer formaat en tone-of-voice uit te pakken. Als de printversie een dossier brengt met vijf chefs die vertellen over het ontstaan van hun restaurant, zullen we online vijf artikels met veel meer visuals brengen.
 
We hebben ook een webredactie die delifestyle onderwerpen van de dag moet identificeren en ze behandelen op Sosoir.be.
 
De printversie en de website zijn dus heel complementair. We willen echt dat beide formats met elkaar communiceren. De lezers die de tijd nemen om het magazine te lezen en regelmatig de website bezoeken, krijgen een veel vollediger boeket.
 
Malika Afkir: We hebben dat vastgesteld tijdens de lockdown. De site deed het uitzonderlijk goed en brak zelfs twee bereikrecords: op 17 februari met 77.000 page views en 57.000 unieke bezoekers en op 7 april met 199.000 page views en 158.400 unieke bezoekers. We hebben ook een veel rijker, veelzijdiger bereik. Vaak zijn er betrokken lezers die ons kennen via de site en pas dan de printversie ontdekken.
 
Kun je iets over de commerciële strategie voor beide kanalen vertellen?
 
Net zoals we het product herwerkt hebben, deden we dat ook met het commerciële aanbod. Het was primordiaal om ook op dat vlak met iets nieuws te komen, meer bepaald via native formules die aan een serieuze opmars bezig zijn, maar ook met digitale aanbiedingen op maat, nooit geziene mogelijkheden, om echt het verschil te maken.
 
We hebben geen echt vaststaande formules meer. We werken vooral met creatieve acties die buiten de platgetreden paden werken en dat bevalt de adverteerders duidelijk. Zo hebben we ‘corners’ bedacht: subsecties op Sosoir.be die aan een bepaalde adverteerder gewijd zijn, met een mix van redactionele en native artikels, maar ook impactvolle formaten die typisch zijn voor So Soir, zoals de Long Reads 2.0. Dat we zo crossmediaal mogelijk werken, is enorm belangrijk, gezien het gewicht van beide kanalen.
 
Naast de commerciële creativiteit valt vooral de ‘look&feel’ van So Soir in de smaak bij adverteerders, zijn chique en esthetische kant. SoSoir wordt almaar meer een evidentie voor hen en we krijgen meer spontane verzoeken van hen, omdat de titel het mogelijk maakt alle lifestyle onderwerpen te behandelen.

POWERED BY Rosssel Advertising

Archief / PARTNER CONTENT