Fr

MEDIA

Frédéric Herbays (Nostalgie): "Het sleutelwoord voor dit najaar is echt authenticiteit"

Maandag 24 Augustus 2020

Frédéric Herbays (Nostalgie):

Opvallendste wapenfeit in het najaar van Nostalgie is de introductie van NostaMan, een sympathiek personage dat symbool staat voor de waarden die de grootste radio in Franstalig België zo dierbaar zijn. Een gesprek met de voornaamste betrokkene, alsook met de brand manager en programmadirecteur van de bekende radio, Frédéric Herbays.
 
Wie ben je in feite, NostaMan?
 
Mag ik Media Marketing eerst feliciteren omdat jullie me gevonden hebben? Jullie zijn erin geslaagd me op te sporen dankzij de verschillende aanwijzingen die ik her en der achtergelaten heb in Wallonië en Brussel. Proficiat!
 
Zoals je kunt vaststellen, heb ik geen cape en geen rollende spieren noch een spannend lycrapak. Ik ben ook geen dandy, spion of geheimagent. In ben gewoon NostaMan, een bijzondere held in een elegant driedelig pak van het huis met de letter N.
 
Net zoals al mijn collega’s van Nostalgie, ben ik een eenvoudig, spontaan en welwillend iemand, dichtbij de mensen, sympathiek en gevoelig. Ik ben ook een beetje speels en houd wel van kattenkwaad. En van een grapje.
 
Zoals alle helden heb je een missie.
 
Mijn enige missie is dat ik het dagelijks leven van de mensen een hoog N-gehalte wil geven. Net zoals de rest van de wereld. Ik ben enkele weken geleden begonnen, met allerlei actie op verschillende plaatsen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en Waals-Brabant, via Henegouwen, Namen, Luik en Bergen. Natuurlijk heb ik dat allemaal gedeeld op mijn officiële Facebook-pagina en Instagram-account.
 
Dat intrigeerde vanzelfsprekend heel wat Walen en Brusselaars die me al volgen. Waarom doe je dat, vragen ze me dikwijls. Ze willen meer bepaald weten waarom ik overal de letter N achterlaat. En vandaag krijgen ze het antwoord: omdat ik hun leven een hoog N-gehalte wil geven, die letter staat immers symbool voor de eerste radio in Franstalig België.
 
Hoe ga je jouw missie voortzetten, nu je ontmaskerd bent?
 
Deze grafische N die dus Nostalgie vertegenwoordigt, brengt ons allemaal dichter bij elkaar. Je kunt de letter ook makkelijk met je vingers vormen en de ambitie is dat het een verbindend teken is als ik onze trouwe luisteraars ga opzoeken. Dat is mijn volgende missie: ik ga het terrein op om de trouw van onze vele luisteraars te belonen door cadeautjes uitdelen.
 
Frédéric Herbays, wat voor meerwaarde heeft NostaMan voor een zender als Nostalgie?
 
Nostalgie is de grootste radio van Franstalig België. Hij wordt zowat overal beluisterd, in de auto, in de winkels (zoals de nightshops) en zelfs de werkplaats waar ik onlangs mijn banden ben gaan veranderen.
 
Deze vaststelling bracht ons op het idee van de NostaMan, een enigszins mysterieus maar altijd heel sympathiek personage dat overal naartoe gaat om alle mensen die ons elke dag beluisteren op te zoeken en te bedanken.
 
Daarom gaan we ter gelegenheid van het nieuwe seizoen van 14 tot 28 september een eerste antenneactie voeren. De NostaMan gaat op zoek naar alle plaatsen waar er naar ons geluisterd wordt in Wallonië en Brussel. Zodra hij er eentje gevonden heeft, onderbreekt hij het programma dat bezig is, om de trouwe luisteraar live te bedanken en te belonen.
 
Krijgt NostaMan zijn eigen uitzending?
 
Neen. NostaMan is in de eerste plaats een terreinman. Zijn prioriteit is mensen gaan opzoeken. Hij krijgt dus geen speciale uitzending, maar kan altijd op antenne komen, op eender welk moment, ter gelegenheid van punctuele acties zoals ik uitlegde. Of in het kader van de ‘Magic Tour’; onze jaarlijkse inzamelactie van speelgoed voor kinderen uit kwetsbare gezinnen.
 
Tegelijk zal de NostaMan sterk leven op de sociale media, om te beginnen op Facebook en Instragram. Hij zal ook ingezet worden voor de communicatie, zoals in de najaarsspot en de marketing. En zelfs voor partnerships met adverteerders die dat zouden vragen.
 
Misschien nog iets over het najaarsrooster?
 
Het sleutelwoord voor dit najaar bij Nostalgie is echt authenticiteit. We hebben ons gerealiseerd dat de radiostations vandaag, net zoals televisiezenders steeds sterker geformatteerd zijn. De programma’s zijn geprefabriceerd en verliezen elke spontaniteit. Alles is een beetje fake.
 
Dat staat mijlenver van het echte leven en dat is precies het omgekeerde van wat we bij Nostalgie proberen te doen, met presentatoren die je buurjongen of -meisje zouden kunnen zijn. Het zijn geen sterren of vedettes, maar mannen en vrouwen die tot dezelfde leeftijdscategorie als onze luisteraars behoren (veertigers dus) en die meemaken wat iedereen de hele dag en zijn hele leven lang meemaakt.
 
NostaMan is de ‘elegante’ belichaming van al deze elementen die al jaren bijdragen tot ons succes.
 
Nog iets aan toe te voegen?
 
Ja. Ik maak van de gelegenheid gebruik om een oproep te doen aan jullie lezers en adverteerders. Als er zijn die willen aansluiten bij de najaarsactie met NostaMan, bijvoorbeeld in termen van giften, alles is nog mogelijk. Ze moeten gewoon contact opnemen met onze regie, IP.

Archief / MEDIA