Fr

BRANDS

Fortnite nefast voor de coolness van Apple?, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 23 Augustus 2020

Fortnite nefast voor de coolness van Apple?, door Fred Bouchar (MM)

Sinds een week woedt er een stevige oorlog tussen Epic Games en Apple. De parodie van de ‘1984’ spot deed zijn werk en trok de aandacht van de media. Tegelijk wordt de aanval van de Fortnite-bedenkers op de vesting van Cupertino ondersteund door een ongeziene PR-campagne: #FreeFortnite, met als hoogtepunt de lancering van de FreeFortnite Cup op 23 augustus. Dat tornooi roept de fans op om via het tornooi mee de strijd aan te binden tegen de App Store, voor ze bij de release van de volgende versie van het platform vliegen. Deelnemers kunnen een avatar met een grimmige appelkop en een zwarte zonnebril winnen.
 
De FreeFortnite Cup is dubbel belangrijk voor Epic: het wil aldus de spelers samenbrengen om diegenen die op iOS spelen aan te moedigen het avontuur op een andere platform voort te zetten en tegelijk oproepen om de zaak tegen Apple mee te ondersteunen.
 
Onder impuls van Epic is de oorlog dus definitief verklaard en uitgebroken.

Voor wie uit de lucht valt, even een kort overzicht van de feiten. Op 13 augustus kondigde de uitgever een nieuwe betaalmethode aan op Fortnite (hoewel het spel gratis kan worden gedownload, kunnen er in-app aankopen gedaan worden, meer bepaald om de virtuele V-Bucks aan te schaffen en zo bepaalde bonussen in het spel te kopen). Epic laat weten dat spelers 20% korting op hun aankopen krijgen als ze voor een alternatieve betaaloplossing kiezen en legt openlijk uit dat aldus de commissie van 30% die Apple of Google in hun stores hanteren, omzeild kan worden. Resultaat: Fortnite wordt meteen uit de App en de Play Store verwijderd.
 
Fortnite wist natuurlijk dat zijn initiatief onmiddellijk gesanctioneerd zou worden en had zijn reactie voorbereid. Zodra het spel uit de App Store verwijderd werd, reageerde Epic meteen met de aankondiging dat het Apple en Google voor de rechter daagde wegens misbruik van hun machtspositie. In feite is het vooral Apple dat geviseerd wordt (aangezien Android-gebruikers minder moeite zullen hebben om toch nog Fortnite te spelen, zonder de Play Store).
 
De aanval van Epic wordt belichaamd en uitgedragen door de minutieuze remake van de iconische spot van Ridley Scott. Apple krijgt aldus het imago van ‘Big Brother’ dat Steve Jobs en Lee Clow aan IBM toeschreven in de lanceringsspot van Macintosh. “Vecht mee om te vermijdend dat 2020 niet verandert in 1984”, scandeert de animatiespot van Epic.
 
En het werkt: de campagne van Fortnite slaat aan, het front tegen Apple groeit en de commissies van de App Store worden voortaan ‘Apple-taks’ genoemd.
 
Opportunisten als Spotify, Tinder en zelfs Facebook versterkten ondertussen de rangen van Epic. Meerdere Amerikaanse kranten als WSJ, NY Times en de Washington Post maanden Tim Cook bij monde van de organisatie Digital Content Next aan om de uitgevers betere voorwaarden toe te kennen in de Apple Store. Ze verwijzen naar de 15% die geheven wordt op de abonnees van Amazon Prime Video en vragen dezelfde voorwaarden voor de digitale abonnementen die verkocht worden via de App-Store…
 
Het is moeilijk te voorspellen wie deze krachtmeting gaat winnen. Ook al lijkt de kans klein dat Epic gelijk krijgt, de ontwikkelaar er alvast in geslaagd het economische model dat bijna zo oud is als de App en Play Store zelf op zijn grondvesten te doen daveren, dankzij een communicatiecampagne met de parodie van een reclamespot die in de sector een cultstatus geniet, maar die heel weinig jongeren kennen.
 
De nevenschade voor het imago van Apple is niet te onderschatten. Voor vele jongeren die grootgebracht zijn met de Fortnite-cultuur, staat Apple met zijn omzet van 2000 miljard dollar – bijna vier keer het Belgisch BNP – voortaan symbool voor het allesbehalve coole, innoverende establishment met dictatoriale trekjes. Precies het omgekeerde van het imago dat Jobs beoogde.

Archief / BRANDS