Fr
Close

ASSOCIATIONS

Eventsector uit frustratie

Dinsdag 11 Augustus 2020

Eventsector uit frustratie

Als een van de zwaarst getroffen spelers door de coronacrisis lanceerde een collectief van acht toeleveringsbedrijven deze week de hashtag #soundofsilence. Die spoorde mensen aan om een lintenkruis waarop ‘sound of silence’ staat over hun profielfoto te plakken en ging al snel viraal. Bedoeling: de 80.000 mensen die werken in de sector een hart onder de riem steken en aan de overheid duidelijk maken hoe breed het draagvlak is binnen de samenleving om de sector op dezelfde manier te behandelen als bijvoorbeeld horeca en toerisme.
 
“Deze actie wordt uiteraard volledig onderschreven door de Alliance Belgian Event Federations die opgericht werd om de belangen van de eventsector te verdedigen tijdens de coronacrisis en waartoe de ACC ook behoort”, aldus Stijn Snaet die verantwoordelijk is voor de Corona Taskforce van de Belgische eventsector. “Het is momenteel onmogelijk om enige economische zekerheid te bieden over wat er gaat komen. Dat impliceert concreet dat er geen enkele systematische herneming van de activiteiten mogelijk is in afwachting van een vaccin. De markt is weggevaagd en de sector moet in een soort van winterslaap worden gebracht tot in maart volgend jaar. Dat kan geen enkele sector, hoe gezond ook, overleven zonder overheidssteun. Het enige alternatief is overbruggen en we proberen nu uit te zoeken hoe dat vanuit de overheid concreet zou kunnen gebeuren voor elk getroffen bedrijf.”
 
Ook de cultuursector roerde zich vorige week, met een actie op initiatief van het collectief Onder Stroom. Die transformeerde een aantal bekende cultuurhuizen hun logo’s in voetballogo’s, om uiting te geven aan hun ongenoegen over het feit dat veel culturele evenementen deze zomer verboden zijn door de coronacrisis, terwijl de voetbalcompetitie wel gewoon van start ging.

Archief / ASSOCIATIONS