Fr

MEDIA

Komt er een voor en na Mulan?, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 9 Augustus 2020

Komt er een voor en na Mulan?, door Fred Bouchar (MM)

Er is al veel inkt over gevloeid. Op 4 augustus kondigde Disney aan dat de remake van Mulan – een film die beschouwd werd als een zomerse kaskraker voor de bioscopen – niet in de zalen gereleast zou worden, maar op 4 september meteen op Disney+ te zien zal zijn.
 
Als we Bob Chapek mogen geloven, zal deze beslissing een uitzondering blijven in de strategie van de groep die serieus te lijden had onder de coronacrisis (Disney verloor het afgelopen trimester 4,7 miljard dollar, tegenover een winst van twee miljard een jaar geleden). “We zijn blij dat we Mulan tot bij onze klanten kunnen brengen nadat die al zo lang gewacht hebben, na de meervoudige vertragingen”, aldus Chapek in een bericht. De nieuwe CEO van Disney verklaarde ook dat deze beslissing enkel van toepassing zal zijn in de landen waar het platform al beschikbaar is; België zou daar dus niet onder vallen en een klassieke première in de zalen krijgen.
 
Media en zaaluitbaters zitten met heel wat vragen: kondigt deze onmiddellijke lancering via streaming van een Hollywoodiaanse blockbuster het einde van de bioscoop zoals we die kennen aan?
 
Sommigen zijn van mening dat de strategie van het VOD-platform erin bestaat de plaats van de bioscoop in te nemen en aldus de hele keten te beheersen, vanaf de productie tot de promotie en de verspreiding van de film, met een flink pak besparingen op de marketingbestedingen.
 
Disney zou flirten met een triple play concept: producer, distributeur en zaaluitbater – met een Mulan bij wijze van test. Als die overtuigend blijkt, zou het Amerikaanse bedrijf in de verleiding kunnen komen alles in zijn eentje te doen. De film van Niki Caro dient dus als test voor de sector.
 
Het zou ook interessant zijn de door Disney aangekondigde pricing te analyseren: 29,99 dollar voor de digitale versie van Mulan. Dat is meer dan het dubbele dan een aankoop op Apple+ of de prijzen die platformen als Pickx tijdens de lockdown hanteerden voor filmpremières via VOD. Ook op dit punt hanteert Disney een gedurfde strategie.
 
In feite liet Disney zich inspireren door het prijsbeleid van Apple. Het positioneert zijn film als een premium product, gegeerd en aanbevelingswaardig. Een premium product voor de hele familie bovendien. Voor een gezin met twee kinderen is 30 euro voor een film al bij al niet duurder dan een familiaal bezoekje aan de bioscoop.
 
Maar om de productiekosten van Mulan te rentabiliseren moet Disney 10% van de huidige 60 miljoen abonnees overtuigen. Misschien geen eenvoudige opgave.

Archief / MEDIA