Fr

MEDIA

Yves Gérard en Massimo Papa (RMB): "We zien niet hoe de waarde behouden blijft bij de verplichtingen die de regering RTL oplegt"

Donderdag 9 Juli 2020

Yves Gérard en Massimo Papa (RMB):

Na het einde van de lockdown die leidde tot een tot dusver ongeziene dip in de reclamebestedingen, begon de zomer met een koude douche voor RMB. Na aankondiging van een ontwerpakkoord met RTL Belgium dat het filiaal van de Bertelsmann-groep zal steunen door de compensatie van 80% van het dit jaar geleden verlies, keurde de regering van de Franse Gemeenschap een voorstel tot toevoeging bij het beheercontract van de RTBF goed. Daarin wordt de uitzending van reclame tijdens de ochtenduitzending van La Première met de helft verminderd vanaf september en helemaal afgeschaft vanaf 1 juli 2021.
 
Yves Gérard en Massimo Papa, respectievelijk CEO en deputy general director van RMB, hebben het over de rechtstreekse en onrechtstreekse gevolgen van deze maatregelen die volgens hen zullen bijdragen tot een verarming van het Franstalige audiovisuele landschap.
 
In zijn wekelijkse analyse op MM.be had Space het over een sterke comeback van televisieadverteerders de afgelopen weken. Wat voor balans maken jullie op sinds 13 maart 2020?
 
Massimo Papa: De situatie verbetert inderdaad. Maar het kon moeilijk nog erger worden. Tussen 16 maart en 8 mei is er nul euro binnengekomen. We hebben alles wat we in portefeuille hadden verloren, alles is in rook opgegaan. Sinds 8 mei voelen we een heropleving, met zelfs een sterkere vraag dan de vorige jaren tijdens deze periode. De portefeuilles omvatten 20% meer, wat weliswaar niet betekent dat we ook 20% meer omzet halen.
 
Dat komt door het feit dat de reclameblokken nog relatief leeg waren en dat er vraag is uit bijna alle sectoren, met uitzondering van de banken en de autosector die helaas afwezig blijven.
 
We mikten voor dit jaar op -15 tot -20% en ik denk dat we ongeveer daar zullen uitkomen.
 
Krijgen al jullie media het op dezelfde manier te verduren? We weten dat radio harder getroffen werd tijdens de lockdown.
 
Yves Gérard: Tijdens de lockdown had de radio inderdaad het hardst te lijden. Voor televisie was de impact minder, hoewel de absolute waarde natuurlijk hoger lag. Sindsdien loopt het herstel van beide media ongeveer gelijk.
 
De ontgoocheling komt van digital. Paradoxaal genoeg was het bereik hoger dan ooit, maar is de markt niet gevolgd. Ik heb echt de indruk dat het de Gafa ten goede is gekomen, Facebook en Google op kop.
 
Massimo Papa: Search en social waren populair, in tegenstelling tot de pre-, mid- en post-rolls die we commercialiseren. Dat heeft te maken met de keuze voor call-to-action acties, wat logisch is binnen de context van een boostende e-commerce. We denken ook dat bureaus globale deals moesten nakomen. En dan is er ook de context: transactionele reclame die niet geautomatiseerd is, vertegenwoordigt extra werk voor de bureaus. Terwijl de meeste onderbemand waren door de technische werkloosheid. Deze verschillende elementen verklaren wellicht waarom onze digitale formules niet beantwoordden aan onze verwachtingen op basis van hun bereikcijfers vandaag.
 
Hoe staan jullie tegenover de verschillende maatregelen die vorige week aangekondigd werden door de Franse Gemeenschap, meer bepaald wat de inventaris van La Première betreft?
 
Yves Gérard: Dat komt niet echt als een verrassing. Deze maatregel was verwacht en stond in het regeerakkoord. Maar gezien de economische situatie, hadden we ons mogen verwachten aan een minder dogmatische positie van de regering en aan uitstel van deze maatregel, al was het maar voor een jaar, naarmate de economie zich zou herstellen. Die optie werd niet weerhouden. Waarvan akte.
 
Volgens jullie zal het geld dat adverteerders tot nu toe op La Première investeerden naar het buitenland gaan, naar de Gafa.
 
Feit is dat La Première een heel bijzondere zender is op het vlak van programmering en doelgroepen: hij heeft geen equivalent als nieuwszender en adverteerders hebben niet echt lokale alternatieven om dit publiek te bereiken.
 
Het is aan ons om creatief te zijn met de formules die we zullen uitwerken, rekening houdend met de herschikkingen aan de ochtendschijf van 6 tot 9 in september. 50% minder reclameblokken betekent niet noodzakelijk 50% minder inkomsten, aangezien die reclameblokken niet altijd vol waren, ook al is het een bijzonder populaire uurschijf. Maar binnen dit en een jaar gaat het toch om een verlies van 2,8 miljoen netto inkomsten die de RTBF op een of andere manier zal moeten opvangen.
 
Massimo Papa: Dat komt overeen met een omzetverlies van meer dan 3 miljoen voor RMB. Bovendien impliceert het verlies van de fair share tijdens de ochtend op La Première een verzwakking van ons sterproduct, de Synchro Max. Er is een verlies wat de concurrentiepositie betreft en die werd nog niet becijferd.
 
Is dat ook wat jullie vrezen met betrekking tot de steunplannen van de Franse Gemeenschap aan RTL Belgium?
 
Ja, natuurlijk. Als die steun wordt toegekend, is de vraag wat RTL Belgium met dat geld gaat doen. Als de groep dat herinvesteert in het productieapparaat, wordt dat interessant voor de Franstalige audiovisuele markt, zoals het geval is in Vlaanderen, waar er een virtueuze cirkel is voor de lokale producties. Maar ik heb mijn twijfels: sinds vier of vijf jaar zien we dat de praktijken van RTL eerder leiden tot een verarming van de sector.
 
We kunnen het opnieuw hebben over het TF1-dossier, waar ook het pluralisme van de media aangehaald werd. Maar wat ik vaststel, is dat RTL en IP waarde vernietigen in het zuidelijke landsgedeelte en ik zie nergens een spoor van het behoud van de mediawaarde in de beperkingen die de regering RTL oplegt.
 
Al die aspecten zetten onze concurrentiepositie onder druk. Op termijn wordt de oefening erg moeilijk voor RMB. We staan voor een krimpende portefeuille van mediapartners, meer bepaald via de RTBF, en anderzijds tegenover een almachtige groep wat zijn commerciële aanbod, zijn financiële middelen betreft. Bovendien zou het de enige audiovisuele privéspeler zijn met een coronaverzekering. De geschiedenis zal ons leren wat voor gevolgen deze hele affaire heeft voor de financiering van de openbare omroep.
 
Yves Gérard: We raken aan een gevoelig economisch terrein, dat van de verkoop van reclameruimte, dat de regering niet noodzakelijk beheerst. Massimo benadrukt terecht het behoud van de mediawaarde in het zuidelijke landsgedeelte. Als ik hoor dat het gaat om de zendtijd te ‘saneren’, moet ik erop wijzen dat hoe meer de waarde beperkt wordt, hoe meer seconden er afgeleverd moeten worden. Met andere woorden, als je de tarieven verlaagt, moet je de druk per definitie verhogen.
 
Massimo Papa: Zonder beperking op de commerciële praktijken van RTL, bestaat het risico dat de positie van RMB binnen dit en vijf jaar sterk verzwakt zal zijn. Los van de emotie na het samenvallen van de twee aankondigingen – de maatregelen betreffende La Première en de steun aan RTL – is dat mijn grootste ongerustheid: de uiterst dominante positie die deze groep verwerft in het zuidelijke landsgedeelte en het voortbestaan van RMB. Met op termijn alle gevolgen van dien voor de financiering van de RTBF, maar ook voor de alternatieven waarover de adverteerders kunnen beschikken om hun communicatie te verspreiden. Dat werkt een verarming van het Franstalige audiovisuele landschap allemaal in de hand.
 
Yves Gérard: Enerzijds wordt de totale afhankelijkheid van adverteerders en bureaus aan RTL georganiseerd en anderzijds draagt de aantasting van de kostprijs van televisiewaarde – zoals RTL doet – bij tot een versterking van de Gafa, in plaats van de lokale spelers. Op een bepaalde manier graaft RTL ook zijn eigen graf door zich van vijand te vergissen. De echte concurrentie komt niet van de RTBF en RMB, maar wel de Gafa.
 
Wat denken jullie van de argumenten om deze steun te rechtvaardigen?
 
Naar verluidt zou deze steun toegekend worden omdat RTL opnieuw Belgisch wordt. Maar in feite laat het SMA-decreet (Décret sur les Services de Médias Audiovisuels, nvdr) RTL geen enkel alternatief: ze zijn verplicht om opnieuw Belgisch te worden. In werkelijkheid hebben ze de Franse gemeenschap onder druk gezet door te zeggen dat ze mensen zouden moeten ontslaan. En waarom enkel steun toekennen aan RTL, en niet aan de andere privémedia die ook te lijden hebben gehad? Het is de rijkste groep aan Franstalige zijde en nummer een in Europa. Zelfs bepaalde aandeelhouders van Audiopresse vinden het aanstootgevend.
 
Ik durf erom te wedden dat RTL Belgium geen geld zal verliezen aan het einde van het jaar, de Ebida zal positief zijn. Het is trouwens de enige vraag die Philippe Delusinne zorgen baart: het verschil tussen een goede en heel goede Ebida.
 
Massimo Papa: Wat ik me vooral afvraag, is welke gevolgen er zullen zijn voor de adverteerders en de uitgevers buiten de RTL-groep.

Archief / MEDIA