Fr

BRANDS

De VanMoof-affaire tussen censuur en gratis reclame

Maandag 6 Juli 2020

De VanMoof-affaire tussen censuur en gratis reclame

Je kunt je afvragen hoe de JEP zou reageren op de ‘Time to ride the future’ spot voor de elektrische fietsen van VanMoof. Die is momenteel te zien op de Nederlandse en Duitse televisie en moest ook in Frankrijk op de buis komen. Helaas kreeg hij een negatief advies van de Raad voor toezicht op de reclame bij onze zuiderburen.
 
In de spot zien we beelden van vervuiling, files en ongevallen weerspiegeld op het koetswerk van auto met een agressieve look die vloeibaar wordt en geleidelijk in een fiets verandert. Volgens de ARPP brengt de productie de hele auto-industrie in diskrediet en schept ze een angstaanjagend klimaat. Daarom vraagt de raad uit hoofde van de ICC-Code voor Reclame- en marketingcommunicatie om de spot te aan te passen; die verbiedt elke vorm van inspelen op gevoelens van angst of lijden in commerciële reclame.
 
Deze stellingname wordt veroordeeld door de Nederlandse adverteerders die van censuur spreekt en de regulerende instantie ervan verdenkt de belangen van de auto-industrie te verdedigen. Daarop antwoordde de ARPP dat het inroepen van censuur een bekende truc is van bepaalde spelers om gratis reclame te krijgen.

Archief / BRANDS