Fr

ASSOCIATIONS

Adverteerders vragen Facebook om concrete actie

Zondag 5 Juli 2020

Naar aanleiding van de #StopHateforProfit beweging had de UBA op 3 juli een gesprek met Facebook om de bezorgdheden van haar leden adverteerders te uiten en om duidelijkheid te krijgen over hoe het Facebook medium aan adverteerders een veilige en maatschappelijk verantwoorde merkomgeving kan bieden.
 
Tijdens het gesprek gaf de vereniging uiting aan haar bezorgdheid om de brand safety van haar leden op het Facebook-platform, om de verspreiding van fake news over hun producten en bedrijven en om het gebrek van dienstverlening van Facebook naar adverteerders.
 
Daarom vragen de adverteerders concrete actie:
- de inzet van effectieve en efficiënte tools om haatdragende, onverdraagzame, discriminerende en racistische boodschappen snel op te sporen en te verwijderen
transparante informatie over wat Facebook concreet doet om een veilige context te garanderen voor merken en mensen
- een betere rapportering en data waarmee marketeers kunnen controleren waar hun advertenties online terechtkomen
- een snelle identificatie van onjuiste informatie over merken en een efficiënt systeem om de adverteerder daarvan onmiddellijk op de hoogte te brengen
- een nationaal aanspreekpunt die platform gerelateerde problemen snel en adequaat kan oplossen
- deelname aan het nationale systeem van zelfregulering in België via het CC en de JEP.

UBA vraagt om de constructieve dialoog met de adverteerders op regelmatige basis verder te zetten en om de vooruitgang op de aangehaalde punten te bespreken. Inzicht in wat Facebook concreet doet en gaat doen is essentieel om adverteerders in staat te stellen een keuze te maken om wel of niet te blijven adverteren op Facebook. Wordt vervolgd.

Archief / ASSOCIATIONS