Fr

MEDIA

Google transparant over media-aankoop

Maandag 29 Juni 2020

Google publiceerde recent twee blog posts waarbij ze transparantie trachten te scheppen over de bestemming van de media budgetten die via hun software wordt ingekocht. Zo zou Google in 2019 naar eigen zeggen meer dan 69% van de investeringen in de display campagnes die via hun platform DV360 werden ingekocht laten doorvloeien naar de uitgevers die hun inventaris aanbieden via Google Ad manager. 13% van het budget wordt betaald voor het gebruik van DV360 (gebruikt door de media inkopers, dsp) en nog eens 18% voor het gebruik van Google Ad Manager (gebruikt aan de kant van de uitgevers, ssp).
 
Volgens een onderzoek dat gevoerd werd bij de 100 uitgevers die de meeste inkomsten genereren via Google Ad Manager houden ze 95% van deze inkomsten over. Dit in combinatie van directe verkopen (75% van de advertentiebudgetten), waar Google maar 1% voor aanrekent, aangevuld met een kwart programmatic verkoop waarop Google 20% marge neemt. 

Meer info hier en hier.

Archief / MEDIA