Fr

PARTNER CONTENT

Gaëlle Mauroit (Editions Ciné-Revue): "Ciné-Télé-Revue moet constant evolueren om met zijn tijd mee te blijven gaan"

Maandag 22 Juni 2020

Gaëlle Mauroit (Editions Ciné-Revue):

In oktober zal het een jaar geleden zijn dat Rossel de laatste hand legde aan de overname van les Editions Ciné-Revue. Wat is er sindsdien allemaal gebeurt bij ’s lands populairste Franstalige magazine? We vroegen het aan publicatiedirecteur Gaëlle Mauroit.
 
Wat is er fundamenteel veranderd voor Ciné-Télé-Revue, sinds de overname door Rossel?
 
Enorm veel. De eerste grote verandering was natuurlijk de toetreding tot een grote groep als Rossel, waar de codes en werkwijzen per definitie anders zijn dan in de kleine familiestructuur waarin we vroeger functioneerden. En zoals Bernard Marchant (de CEO van Rossel, nvdr) uitlegde bij de aankondiging van de overname, vonden we binnen de groep Rossel de nodige ondersteuning en middelen voor onze ontwikkeling, terwijl we de specificiteit en het DNA van de titel toch konden bewaren. Dat is voor mij een belangrijk gegeven.
 
Ik vind echt dat het een heel goede zaak is voor het merk. We hebben het geluk dat we tot een groep behoren die over alle middelen beschikt en die ons zoveel ondersteuning biedt voor de teams. Het opent deuren op heel veel domeinen en vergemakkelijkt ons werk aanzienlijk. Meer bepaald wat de reclameregie betreft: we profiteren van de expertise van Mag Advertising voor print en van die van Rossel Advertising voor de regionale en digitale markt.
 
Is er iets veranderd aan de titel zelf?
 
De eerste verandering betreft het formaat en het papier. Vroeger hadden we twee verschillende papiersoorten: een veredeld krantenpapier voor de televisieprogramma’s en kwalitatiever papier voor de nieuwsjes. Vandaag gebruiken we hetzelfde papier voor het hele magazine. Het formaat is iets kleiner dan vroeger.
 
Vandaag werken we aan de inhoud. Een titel als Ciné-Télé-Revue moet regelmatig en zelfs voortdurend evolueren om met zijn tijd mee te blijven gaan, de nieuwe audiovisuele consumptiegewoonten van zijn lezers te volgen.

Doordat er zoveel informatiebronnen zijn, zijn de lezers nog veeleisender geworden. De televisieconsumptie is echt veranderd. Mensen kijken niet meer naar RTL of La Une, maar volgen een thematiek, een uitzending, een serie, een documentaire, enzovoort. Voeg daarbij het feit dat er nu ook op meerdere schermen gekeken wordt, soms zelfs op meerdere tegelijk, en je snapt dat de lezers van 7 tot 77 jaar veel hogere verwachtingen koestert in termen van content en nieuws. Als televisiemagazine ondergaat Ciné-Télé-Revue rechtstreeks de impact van deze nieuwe gewoonten. Het moet zich aanpassen.

Om veel beter aan te sluiten bij deze nieuwe consumptiegewoonten, hebben we besloten om de inhoud van het magazine te doen evolueren: het wordt een echte aanbevelingsgids over wat je via streaming, VOD en Replay moet bekijken. En waarom. Het televisieprogramma blijft weliswaar lineair, maar we bieden ook een thematische gids.

Om het met een beeld te zeggen, we zijn een beetje zoals de collega die ’s morgens aan de koffiemachine vertelt over de serie of het programma dat hij of zij de vorige avond zo goed of slecht vond. Of je beste vriend die je een bepaalde serie aanraadt. Dat is de manier waarop Ciné-Télé-Revue je kan helpen om de beste content te kiezen en te selecteren, zodat die aangepast is aan jouw noden, op eender welk scherm en eender welke zender.
 
Het moest in april ingehuldigd worden, maar Covid-19 besliste er anders over. Afspraak in september, met een nieuw magazine van 124 pagina’s, in plaats van 116 nu.
 
Heeft de lockdown een impact gehad op de verkoop?
 
Ook al waren heel wat verkooppunten gesloten, we hebben vastgesteld dat de losse verkoop stabiel gebleven is. Ciné-Télé-Revue is een titel die mensen graag kopen.
 
Tegelijk hadden we een abonnementsformule van twee maanden opgezet en die heeft goed gewerkt. 3000 mensen schreven zich in, in drie maanden tijd. Je moet weten dat er met de voormalige directie geen echte abonnementsstrategie was. Het aantal abonnees stagneerde al jaren rond 8.000. Met Rossel mikten we het eerste jaar op 10.000 abonnees. Daar zitten we nu al over, want we hebben de kaap van 12.000 gerond.
 
Hoe zit het met digital?
 
Het grote nieuws is onze website: die zal geleidelijk op Sudinfo.be geënt worden. Verder zullen onze positionering en onze visie identiek zijn voor print en digital, ook al zijn alle digitale projecten nog niet volledig bepaald. Ze zijn er, zoveel is zeker, zelfs nog meer dan tevoren. Tijdens de bijzondere periode die we achter de rug hebben, zijn televisie en alle schermen enorm belangrijk geworden. Ciné-Télé-Revue moet dus optimaal en zo snel mogelijk op deze nieuwe situatie kunnen ingaan. Dat is onze uitdaging.

POWERED BY ROSSEL ADVERTISING

Archief / PARTNER CONTENT