Fr

BRANDS

Belfius en Proximus sluiten uniek partnerschap

Vrijdag 12 Juni 2020

Belfius en Proximus sluiten uniek partnerschap

Belfius en Proximus melden de oprichting van een neobank tijdens het eerste trimester van 2021, een première voor België, als de bevoegde instanties de plannen goedkeuren). Tijdens de persconferentie hadden de CEO’s van beide bedrijven, Marc Raisière en Guillaume Boutin, het over een “uniek strategisch partnerschap gebaseerd op een commerciële samenwerking op lange termijn”. Die wil komen tot een exclusief en digitaal geïntegreerd aanbod voor hun respectieve klanten. Deze samenwerking op voet van gelijkheid wordt gesloten zonder dat er een specifieke juridische structuur aan te pas komt. “We willen agile blijven”, aldus Marc Raisière.
 
Doelstelling: steunen op twee sterke Belgische merken om te komen met “een relevant lokaal alternatief voor de wereldspelers die in hun ecosystemen telecom, media en financiële diensten integreren” en “ervoor zorgen dat onze merken aanwezig zijn op het eerste telefoonscherm”, aldus Guillaume Boutin. Op dat vlak preciseerden beide CEO’s dat de toegang dubbel zou zijn, om zowel te profiteren van de 1,5 miljoen Belgfius-klanten en de 1,3 miljoen Proximus-klanten die elke dag hun apps raadplegen.
 
Het duo legde de nadruk op de gedeelde waarden van Belfius en Proximus: client centricity, digitale transformatie, disruptie, meaningfulness, duurzaamheid, een zowel economisch als maatschappelijk doel… waren termen die veelvuldig geciteerd werden om deze neobank van Belfius te omschrijven die Proximus-klanten in staat zal stellen te profiteren van een exclusief aanbod via een mobile first platform.
 
“Een cashless aanbod met nieuwe manieren om de families te begeleiden in hun dagelijkse banktransacties en dat zijn voordeel zal doen met de ‘best in class’ ervaring van Belfius”, aldus Boutin die ook verwees naar de eenvoud van het product en zijn ludieke karakter: “Dat product zal integraal deel uitmaken van de digitale Proximus-ervaring, net zoals Pickx.”
 
De Belfius-klanten krijgen toegang tot een specifiek aanbod dat door Proximus ontwikkeld werd en waarvoor ze kunnen inschrijven via de verschillende verkoopkanalen van Belfius. De ervaring wordt gelinkt aan het bankprofiel van de klant en zal vele voordelen verrijkt met content en diensten hebben (mobile data, VIP-experience,…). De huidige app van Belfius wordt volledig vernieuwd.
 
Het product heeft voorlopig nog geen naam; over de samenwerkingsvoorwaarden en marketingstrategie werd ook nog niet beslist, net zo min als over de bureaupartners. Een ding staat vast: de samenwerking wordt technologisch, commercieel en marketinggericht.

Net zoals zijn nieuwe vennoot herhaalt de baas van belfius al jaren dat zijn concurrenten niet de andere banken, maar de Gafa zijn. Een van de pijlers in de strategie van Raisière omvat dan ook de verruiming van zijn diensten en de ontwikkeling van zijn app - die nu al beschouwd wordt als een van de beste van de markt - om nieuwe klanten te werven. Dat is de doelstelling van het partnerschap met Proximus en ook de recente participatie van Belfius in Immovlan (30%) samen met Rossel en Roularta kadert in deze strategie.

Archief / BRANDS