Fr

BRANDS

Dood van George Floyd en hoe de merken zich mengen in het Amerikaanse debat

Maandag 1 Juni 2020

Dood van George Floyd en hoe de merken zich mengen in het Amerikaanse debat

De nieuwe spanningen die de Verenigde Staten beroeren sinds de dood van George Floyd, leidden tot verschillende merkcommunicaties de afgelopen dagen, vooral op de sociale media.   Nike zette de toon, met 'For once, don't do it. Don't pretend there's not a problem in America', een spot die aansluit bij de steun die het merk betuigde aan Colin Kaepernick met zijn 'Dream crazy' campagne in 2018.
Andere sportmerken volgden de bewegingen, zoals Under Armour of Adidas, voor zichzelf en zijn filiaal Reebok. Dat herinnert er op Instagram aan dat zonder de zwarte gemeenschap noch het merk nog Amerika zouden bestaan. "We vragen je niet om onze schoenen te kopen, wel om in die van iemand anders te staan", postte Reebok nog.

Op Twitter herinnert Disney eraan dat het zich kant tegen racisme en inclusie steunt, net zoals zijn zwarte medewerkers en de zwarte gemeenschap in haar geheel. Ben & Jerry's benadrukt zijn engagement voor de Black Lives Matter beweging en vraagt dat er een einde komt aan de racistische, brutale aanvallen waarvan onze zwarte medeburgers het slachtoffer zijn. Amazon, EA Sports en Beats by Dre zeggen hetzelfde en Netflix voegt eraan toe dat wie zwijgt medeplichtig is.

De sociale netwerken moeten niet onderdoen. van TikTok tot Twitter dat racisme zich niet aan social distancing houdt en YouTube dat belooft een miljoen dollar te storten om de strijd tegen sociale onrechtvaardigheid te steunen, zonder verder te preciseren hoe.

Deze communicaties zijn overigens niet zonder risico voor de merken. Sommigen, zoals het Sleeping Giants-collectief klagen de hypocrisie van de sociale netwerken aan, omdat die nooit echt inspanningen geleverd hebben om racistische content te verwijderen of te bannen. Anderen, zoals Cyndy Gallop, betreuren dat 'story-telling' niet gepaard gaat met 'story-doing'.

Wat er ook van zijn, de drievoudige crisis waarmee de Verenigde Staten kampen (gezondheid, economie en racisme), zal het maatschappelijk engagement van de merken zeker versterken.

Archief / BRANDS