Fr
Close

INTELLIGENCE

Warc mikt op een daling van de reclamebestedingen met 8%

Donderdag 28 Mei 2020

Warc mikt op een daling van de reclamebestedingen met 8%

Dat is al heel wat optimistischer dan de laatste voorspellingen van de WFA die weliswaar enkel gebaseerd waren op de verklaringen van enkele grote adverteerders en die het hadden over -30%. Volgens het recentste Global Ad Trends Report van Warc zouden de reclamebestedingen met 8% moeten dalen in 2020, terwijl Warc begin dit jaar een groei van 7% voorspeld had. De schok zal echter minder groot zijn dan tijdens de crisis van 2008-2009, toen de investeringen met bijna 13% daalden.
 
Voor dit jaar worden de grote verliezers de traditionele media, met een daling van 16%. Het zwaarst getroffen zijn natuurlijk de bioscoop (-32%) en OOH (-22%), maar ook print (-20%). Radio (-16%) en tv (-14%) lijden iets minder verlies. Digital zou moeten standhouden dankzij de sociale media (+10%) en video (+5%).
 
Warc verwacht zich aan een lichte verbetering in 2021 (+5%) en denkt dat 2022 een groei van bijna 4% zou moeten optekenen om over een echt herstel te kunnen spreken.
 
Meer details hier.

Archief / INTELLIGENCE