Fr

INTELLIGENCE

Arteveldehogeschool publiceert eerste Social Media Impact Barometer

Donderdag 28 Mei 2020

Assets :


Na drie jaar onderzoek naar Snapchat, de sociale media en de rol van influencers, publiceert de Arteveldehogeschool zijn eerste Social Impact Barometer. Die koestert de ambitie om een barometer te zijn voor merken die willen weten hoe ze via sociale media het bereik en de beleving van hun merk bij Vlaamse jongeren van 16 tot en met 24 jaar kunnen optimaliseren.

De barometer is gebaseerd op drie delen: een online survey bij Vlaamse jongeren (november 2019 – februari 2020) die 1167 geldige cases opleverde, een kwalitatief onderzoek bij twintig Vlaamse jongeren (februari 2020 – maart 2020) en diepte-interviews met acht (digital) marketing managers van retailmerken (Bel & Bo, MediaMarkt, Lunch Garden, Neuhaus, Yves Rocher en ZEB). Bedoeling is de barometer regelmatig te herhalen om trends en evoluties te kunnen distilleren.

De onderzoekers identificeerden zeven hoofdbesluiten:
- Instagram is bij Vlaamse jongeren groter dan Facebook.
- Merken zetten Facebook en Instagram best verschillend in.
- YouTube wordt door veel jongeren gebruikt op wekelijkse basis, maar retailmerken verliezen het soms uit het oog.
- (Bijna) elke retailsector heeft een eigen populair sociaal medium. Pinterest toont potentieel.Facebook is voor geen enkele sector nog ‘nummer 1’.
- Betalende advertenties op sociale media zijn vanzelfsprekend voor retailmerken.Toch hebben jongeren een (lichte) aversie en kiezen zij voor influencermarketing.
- Impact influencermarketing voor (retail)merken wordt bevestigd.
- Jongeren volgen influencers vooral voor de leuke, originele content.

Je vindt het volledige verslag hier.

Archief / INTELLIGENCE