Fr

MEDIA

Europa versoepelt wettelijk toegelaten aantal reclameminuten

Zondag 17 Mei 2020

De nieuwe Europese Richtlijn Audiovisuele Mediadiensten versoepelt het aantal minuten reclame dat per uur mag worden uitgezonden op (lineaire) televisie. Deze nieuwe richtlijn moet in de eigen regelgeving van de lidstaten worden omgezet tegen 19 september 2020. Op 8 mei werd een wijziging aan het bestaande Mediadecreet gepubliceerd, waardoor de versoepeling van de reclametijd nu al is toegestaan.
 
De nieuwe regeling bepaalt dat televisiezenders tussen 6 uur ’s ochtends en 18 uur ’s avonds maximaal 144 minuten reclame mogen uitzenden. Tussen 18 uur ’s avonds en middernacht mogen de televisiezenders maximaal 72 minuten reclame uitzenden.
 
Televisiezenders kunnen zo in bepaalde uren meer reclame uitzenden (dan de vroegere limiet van 12 minuten). In de andere uren van hetzelfde tijdvak moeten ze dan minder reclame uitzenden. Het maximum van 144 minuten (6u-18u) en 72 minuten (18u-middernacht) mag niet overschreden worden.

Archief / MEDIA