Fr

CREATIONS

Exit? Reset!, door Griet Byl (MM)

Zondag 17 Mei 2020

Exit? Reset!, door Griet Byl (MM)

In ons webinar van 30 april met Eric Hollander (Air), Frédéric Jadinon (bpost media) en Tom Theys (FCB Global) hadden de drie sprekers – elk een kei in hun vak – het uitgebreid over de rol die communicatie en creativiteit zullen spelen in (post)coronatijden. Of hoe inventiviteit ons moet redden, uit de gezondheidscrisis, maar ook uit de economische recessie – en zelfs depressie – die op de loer ligt.
 
Want dat die er zit aan te komen, lijkt een vaststaand feit. “Het enige wat dat nog kan tegenhouden, zijn massale overheidsinvesteringen. In feite maakt het zelfs niet uit waarin er geïnvesteerd wordt, zo lang er maar werk gecreëerd wordt en dus besteedbaar inkomen”, aldus Tom Theys tijdens ons gesprek bij de voorbereiding van het webinar. “De oorlogsindustrie heeft na de grote recessie van de jaren 1930 veel mensen aan werk geholpen. Voor mijn part hoeft er nu geen oorlog te komen, maar bijvoorbeeld wel infrastructuur. Ook bedrijven die op een berg geld zitten, kunnen mee investeren en profiteren.”
 
Van de lokale creativiteit bijvoorbeeld, waar een sleutelrol is weggelegd voor onze eigen bureaus, of dat nu onafhankelijke structuren of plaatselijke vestigingen van grotere netwerken zijn. “Ik merk nu vooral dat adverteerders ons veel meer nodig hebben”, aldus Theys nog. “Er wordt met aandacht geluisterd naar aanbevelingen, het gaat opnieuw over de merkstrategie, de boodschap en een sterk idee. Beslissingen worden vaak ook sneller genomen, de hoofdzaak wordt van de bijzaak onderscheiden. Eigenlijk ben ik niet zo zeer bezorgd over een veranderende werksituatie voor bureaus. Creatief omspringen met beperkte middelen, dat is ons speelveld. Het is geweten dat in tijden van crisis creativiteit hoogtij viert.”
 
Precies daarom hebben we bij MM besloten tijdens de week waarin de Cannes Lions hadden moeten plaatsvinden dat fundamentele, verfrissende en zuurstofrijke basiskenmerk van onze industrie extra in de kijker te zetten. Dat doen we in samenwerking met Brightfish, onze nationale festivalvertegenwoordiger, en Creative Belgium. Over wat we bovenop een extra creatieve newsletter precies gaan doen in de week van 22 tot 26 juni, brainstormen we volgende week. Wie wil meewerken aan dit project, weet ons te vinden. Alle ideeën zijn welkom. “We kunnen een lange lijst maken van dingen die we niet kunnen doen de komende weken/maanden”, besloot een enthousiaste Patrick Van Dijck, MD van Brightfish, toen we hem deelgenoot maakten van onze plannen, “of we kunnen nadenken over wat we wel kunnen doen, en dit is zoiets. Waar we ons trouwens allemaal aan kunnen optrekken.” We hadden het zelf niet beter kunnen verwoorden. Dus: één adres...

Archief / CREATIONS