Fr

ASSOCIATIONS

Hoe 25% voor beroering kan zorgen, door François Chaudoir (UMA-voorzitter en CEO van Space)

Zondag 17 Mei 2020

Hoe 25% voor beroering kan zorgen, door François Chaudoir (UMA-voorzitter en CEO van Space)

In naam van de UMA wil ik iedereen die naar aanleiding van onze pressrelease op 13 mei en de publicaties in de vakpers die daarop volgden, graag bedanken voor zijn of haar commentaar bij het cijfer dat we voor de gelegenheid meegaven: 25%, het aandeel van de digitale reclamebestedingen binnen de UMA.
 
Het is een heuglijke vaststelling dat bepaalde onderwerpen boeien, aanleiding geven tot commentaar, haastige syntheses en zelfs opportunistische uitspraken, op het internet.
 
Maar dus, ja, de cijfers kloppen.
 
Een korte terugblik.
 
Enkele jaren geleden publiceerde de MDB Nielsen-pige de digitale reclamebestedingen. We klaagden er toen allemaal over dat de investeringen in de GAFA daar niet in meegerekend werden.
 
Nielsen stelde vervolgens een meetoplossing via ‘crawlers’ voor; die streefde weliswaar naar meer volledigheid inzake gemeten kanalen, maar was onjuist. Ondertussen heeft Nielsen die publicatie trouwens stopgezet (ze werd ook door geen enkele professional met kennis van zaken gebruikt).
 
Er was echter een vraag die bleef terugkeren: waarom hebben we geen flauw idee van de reclamebestedingen op onze markt? Terwijl er overal cijfers opdoken, was het de hoogste tijd orde proberen te scheppen in de schattingen van bepaalde verlichte profeten.
 
Daarom hebben we bij de UMA onze moed samengeraapt en onze handen uit de mouwen gestoken om met betrouwbare, ernstige cijfers te komen. Die zijn gebaseerd op de realiteit en niet op inschattingen, verklaringen en voorspellingen. Mooi meegenomen: de cijfers dekken zowel de lokale als de buitenlandse uitgevers.
 
Natuurlijk omvatten de cijfers niet die van de louter digitale bureaus, noch de investeringen die voortvloeien uit in-house campagnes van adverteerders en evenmin die uit de ‘long tail’.
 
Zijn ze derhalve volledig? Neen. Zijn ze representatief? Niet helemaal. Vormen ze een serieuze indicatie in een woestijn van data? Zonder de minste twijfel.
 
Ik geloof graag dat iedereen die vandaag commentaar heeft bij deze cijfers en die een invloed heeft op onze sector of beschikt over een deel van de informatie die ontbreekt in onze UMA-analyse, snel contact met ons zal opnemen om toe te treden tot onze methodologie zodat we de cijfers kunnen aanvullen.
 
Want, dames en heren aan het hoofd van de uitsluitend digitale bureaus, bij Google en Facebook, jullie inbreng zal een kostbare hulp zijn. Kunnen we dus rekenen om het spel mee te spelen en uw cijfers te delen, zoals wij, de mediabureaus gedaan hebben? Gewis, efficiënt en zonder politiek-commerciële belemmering?
 
Jullie mogen dit beschouwen als een welwillende én officiële uitnodiging…
 
En als we jullie bij de volgende publicatie van dit rapport niet onder onze rangen mogen rekenen, dan is dat jammer voor de markt, maar bij de UMA zullen we onze professionele verduidelijking ten dienste van de adverteerders blijven stellen.
 
Tot jullie beschikking.
 

Archief / ASSOCIATIONS