Fr

AGENCIES

Joost Berends (mortierbrigade): "In deze weken hebben we geleerd dat we echt op elkaar kunnen rekenen"

Maandag 4 Mei 2020

Joost Berends (mortierbrigade):

Ook al draait de sector dan trager dan gewoonlijk, dat geldt paradoxaal genoeg niet voor onze bureaus. Of voor sommige dan toch, zoals in het geval van mortierbrigade. Dat maakte sinds het begin van de crisis campagnes in een hoog tempo, zonder echter te beknibbelen op kwaliteit. Neem maar eens een kijkje onder onze rubriek Campaigns op mm.be.
 
Joost Berends, partner & executive creative director van ’s lands bekendste brigade, vertelde ons hoe hij en zijn troepen elke dag het beste van zichzelf in de strijd werpen, ook op afstand.
 
Ondanks de crisis en de lockdown draait mortierbrigade blijkbaar op volle toeren. Hoe verklaar je dat? Zijn jullie klanten moediger of minder bevreesd dan die van andere bureaus?
Zoals ongetwijfeld heel wat bureaus, zagen we in het begin van de lockdown de ene na de andere campagne sneuvelen. Er zitten er wel een stuk of zeven in de koelkast en de vraag is maar of die er snel weer uit zullen komen. Maar we stelden ook een ander fenomeen vast: heel wat van onze klanten, geconfronteerd met de nieuwe realiteit, moesten daar ook met gepaste antwoorden komen. En ze verwachtten van ons als structurele partner dat wij daar ook heel snel op in zouden spelen. Of het nu ging om MIVB, Mooimakers, De Nationale Loterij, Lampiris, ING, Dreamland of De Morgen, elk van hen had andere vragen en verwachtingen. Als echte gesprekspartner kun je op zo’n moment meezoeken naar de juiste oplossingen.
 
Bovendien wonnen we de pitch van de overheid om te communiceren rond Covid-19, een opdracht die we in recordtijd moesten fixen.
 
Wat hebben jullie concreet gedaan om ‘normaal’ of laten we zeggen optimaal te blijven werken?
We werken ondertussen al zo’n zes weken via Microsoft Teams, studio en producers zijn verbonden met de server via VPN en dat gaat allemaal behoorlijk goed. Iedereen zit thuis, maar we staan constant in contact. Dankzij heel veel discipline van iedereen en een flexibele planning waarbij we erg kort op de bal spelen, slagen we erin om heel snel te schakelen. Het is heel intensief en op het eind van de dag ben je echt wel op, maar zo slagen we er wel in om heel veel mooi werk te maken. Bovendien moet je aanvaarden dat producties niet kunnen via gewone shootings, dus gebeurt er heel veel in animatie en design zonder live shootings. Radio- en andere audio opnames gebeuren ook allemaal vanop afstand.
 
Kunnen we daaruit afleiden dat homeworking geen belemmering is voor de goede werking van een bureau?
Het is zeker iets waar we als bureau verder mee willen experimenteren. Het heeft te veel voordelen om het niet te integreren in onze manier van werken, eens deze bijzondere periode achter de rug is. Het laatste wat je wil, is dat iedereen straks weer uren in de file gaat staan. Dus we gaan zeker bekijken hoe we ons kunnen organiseren om thuiswerk te combineren met bureauwerk. Anderzijds is de band tussen onze mensen heel sterk en het persoonlijk contact is dan ook erg belangrijk. Constant apart gaan werken is zeker niet aan de orde, we hebben een levendige agency culture die we vooral levend willen houden.
 
Teleworking heeft zeker beperkingen. Welke bijvoorbeeld?
In de eerste plaats moet je de grenzen tussen werk en vrije tijd goed bewaken. Voor je het weet, ben je de hele tijd aan het werken, constant op je phone aan het tokkelen en is er geen plaats in huis meer waar je niet op bureau zit.
 
Maar los daarvan zijn de beperkingen vooral van technische aard, een slechte connectie, zware documenten die iets moeilijker gedeeld kunnen worden.
 
Voor de klantenrelatie hebben wij wellicht het voordeel dat we niet zo’n extreme meetingcultuur hebben. We hebben nooit geloofd in urenlange vergadersessies, dus dat komt ons nu goed uit. Wat je vooral mist zijn de meer informele, spontane momenten zowel met de mensen van bureau als met klanten. Via het scherm wordt er toch iets minder over koetjes en kalfjes gekletst, wat dat betreft is het hoog tijd dat we weer eens in levende lijve goed gek kunnen doen samen.
 
Wat onthoud je in de eerste plaats uit deze ongeziene ervaring? Wat heb je geleerd en zal je zeker blijven toepassen?
Als je ziet dat in deze moeilijke tijden je bureau stand houdt, dat mensen gemotiveerd blijven en het gevoel hebben dat ze betrokken zijn, dan weet je dat je model goed zit. Daarom is het niet alleen belangrijk dat je logistiek heel goed georganiseerd bent, maar dat de bedrijfscultuur ook sterk is. Dat iedereen door het vuur gaat om het beste werk te maken, voor klanten die veel van je verwachten, liever vandaag dan morgen. In deze weken hebben we geleerd dat we echt op elkaar kunnen rekenen en dat we er alles aan doen om iedereen zoveel mogelijk aan boord te houden. Meer dan ooit beseffen we dat ons DNA onze sterkte is. De goesting om er samen voor te gaan, de wil om het verschil te maken, dat moeten we meer dan ooit cultiveren. En dat is zelfs geen kwestie van ‘moeten’, maar van ‘mogen’. We beseffen maar al te goed, dat dit iets heel unieks is.
 
Eén van de leukste uitingen van het enthousiasme van iedereen, is trouwens onze dagelijkse ‘what a wonderful word’, een dagboek, waarbij om de beurt iemand zijn dag deelt. Elke avond weer een hoogtepunt voor iedereen, met een antwoord op de spannendste vraag van de dag: wie is morgen aan de beurt.

Archief / AGENCIES