Fr
Close

MEDIA

Conf Call Confessions - Hanne Laureys (Ketnet): "Het is belangrijk om kinderen een lichtpuntje te geven", door Sofie Verstreken (BBDO)

Zondag 3 Mei 2020

Conf Call Confessions - Hanne Laureys (Ketnet):

Never waste a good crisis: file-uren inruilen voor projecten die al eeuwen op je bucket list prijken. In mijn geval, een interviewreeks met m'n marketing- en mediahelden.   

Quarantaine zal ook voor helden een moment van hoogtes en laagtes worden. Een onverwachte confrontatie met zichzelf en hun carrière. Eentje van stilstaan, terugblikken en vooruitkijken. Van 'Had ik maar...' tot 'Waarom niet eens...?'. 

En is dit dan niet het ideale moment om hun overpeinzingen eens open en bloot op tafel te gooien? Mits een veilige virtuele social distance?  Deze week in Conf Call Confessions, Hanne Laureys, brand manager bij Ketnet.

Hoe gaat het met jou? Jij hebt twee kleine kindjes in huis rondlopen en een drukke job te managen. Lukt dat? 
Het combineren van 'mama zijn' en werken was altijd al een evenwichtsoefening. Die twee totaal verschillende rollen nu simultaan moeten spelen - op één locatie - is gewoonweg uitputtend. Mijn vriend en ik concurreren constant met elkaar. Om de beurt krijgen we een shift van vier werkuren, om dan weer naar de kinderen te gaan. Non stop, van de ene kamer naar de andere. En die kinderen zeggen na een paar zware meetings helaas niet: "Mama, zet je anders eventjes eerst tien minuten".  

En jij focust niet alleen op jouw twee kindjes, maar op alle kinderen van Vlaanderen. Hoe heeft deze quarantaine een impact op kinderen, denk je?
De leeftijd speelt een belangrijke rol. Jonge kindjes zijn vooral blij dat hun ouders zoveel in de buurt zijn. Mijn jongste (van 2,5 jaar) weet enkel dat hij door 'een virus' z'n grootouders niet mag zien. De oudste van vier denkt al iets verder en maakt post-corona zwemplannen. Kinderen tussen zes en negen hebben het vaak moeilijk. Zij missen hun vriendjes, maar zijn afhankelijk van de gsm van hun ouders om contact te houden. Ze hebben dus geen controle over hun situatie.  

Onze impactmeting toont aan dat kinderen zich ongeruster en angstiger voelen dan normaal. Ook omdat ze de ongerustheid van hun ouders en de media oppikken.  

Wat is de rol van Ketnet in deze crisis?  
Ketnet heeft verschillende rollen te spelen. Met Karrewiet duiden we de crisis op kindermaat. Belangrijk is om kinderen - naast de feiten - ook een lichtpuntje te geven. Een boodschap van hoop. De wrappers zenden van thuis uit om verbonden te blijven met de kinderen en de vinger aan de pols te houden. We hebben daarom van Ketnet 'Kotnet' gemaakt. Mooi om te zien hoe onze mensen hiervoor tot het uiterste gaan. Net voor de lockdown hebben de makers van Tik Tak alle studioattributen in hun auto's gepropt en thuis weer opgesteld. Zij hebben met de discovloer uit het programma een dankjewel-video gemaakt voor de zorgverleners. Het is dan aan mij en mijn team om al die leuke content op de wereld los te laten. En dan is er natuurlijk ons educatief aanbod, zodat kinderen de kans krijgen te blijven leren.  

Leert deze quarantainecrisis je om op andere manieren naar je job te kijken?  
Ik ben een extreme planner. Op het werk is dat een voordeel. Ik had een gedetailleerd plan voor 2020 klaar, om aan de totale merkbeleving voor Ketnet te bouwen. Dat plan moet ik nu loslaten. Ik moet mezelf leren daarin te berusten. Lang vooruitkijken is geen optie meer.  

En ook thuis vallen de plannen in het water, van kappersafspraken tot reisplannen. Zondagavond dacht ik dat ik alles onder controle had. Had net beslist dat ik me minder in de situatie zou opjagen. Maar op maandagochtend om 11u liep alles mis op het werk, en moest ik vroeger uit een vergadering weglopen om voor de kinderen te zorgen. De week was nog geen vier uur bezig.  

De enige remedie is om de dingen te relativeren. Ik heb een huis met een tuin, de kinderen komen niks tekort, we hebben allebei nog een inkomen en er is niemand in onze directe omgeving ziek. Dat is veel waard.  

Weinig tijd om te reflecteren of te mijmeren, maar toch een poging. Wat maakte jou het meeste trots in jouw carrière?  
Onze 'move tegen pesten'-campagne heeft een serieuze impact gehad, waar ik best trots op ben. Ik mocht de lancering meemaken als coördinator redactionele samenwerkingen in 2012. Sindsdien wordt het elk jaar groter. Uit onderzoek blijkt dat pestgedrag gedaald is de afgelopen tien jaar en dat onze campagne daarbij de enige verklarende factor was. Dat is toch geweldig!  

De vele reacties zijn dat ook. Van ouders van gepeste kinderen, maar ook van volwassenen die vroeger zelf gepest werden en toen graag een dergelijk initiatief hadden gehad.  

Ook de herlancering van Tik Tak in 2019 was een hoogtepunt. We hadden op voorhand een heel doordacht plan opgesteld over hoe die lancering aan te pakken in de pers en via een campagne. Iedereen was gealigneerd rond diezelfde nostalgische aanpak. En het vernieuwde programma zelf loste ook volledig de verwachting in. Ons plan werd stapje voor stapje werkelijkheid. Daar geniet ik van, als stukjes mooi in mekaar vallen en de puzzel past.  

Wat was voor jou de grootste uitdaging in je carrière tot nu toe?  
Het bewaken van de balans tussen de verschillende rollen van Ketnet. Als onderdeel van de openbare omroep moet het maatschappelijk relevant zijn, maar tegelijk ook ontspanning en plezier brengen voor kinderen. In deze crisis wordt die evenwichtsoefening extra voelbaar. We worden verwacht een educatieve rol te spelen nu de scholen toe zijn, maar willen ook vasthouden aan onze waarden om die educatie vooral tof te maken. En daarnaast zijn we ook een commerciële instantie die voor haar events middelen uit de markt haalt. En moesten ook wij beslissen om twaalf uitverkochte #LikeMe-shows in de Lotto Arena uit te stellen.  

Knopen doorhakken gaat vaak samen met veel getwijfel en gepieker. Elke beslissing is anders (door de context en de sfeer van dat moment). En elk scenario kent nuances, gebaseerd op meningen, persoonlijke voorkeuren of aanvoelen... Dat kan dan behoorlijk aan mij vreten. Tijdsdruk dwingt mij gelukkig om een beslissing te nemen. Het helpt dan om de discussies te rationaliseren. Een lijstje maken met de pros en cons, wins en losses per scenario. En de meest doorslaggevende factor bepalen. Hebben we net een boost voor het team nodig? Of eerder een commerciële win? Ook onze sterke merkwaarden helpen mij om de juiste keuzes te maken.  

Wat ga je als eerste doen als je terug 'vrij' bent om te gaan en staan waar je wil?  
Ik ga meteen vrienden en familie opzoeken. En bij die laatsten mijn kinderen achterlaten (lacht). Zodat ik na de lockdown toch ook nog een paar dagen voor mezelf heb. Om mijn huis te doen blinken of kamers te herinrichten of... Alle spontane dingen waar ik tijdens de quarantaine door de drukte helaas geen energie voor vond.  

Ik ben ook heel benieuwd naar wat mensen uit deze crisis gaan meenemen. Gaan we sneller thuisblijven als we ziek zijn? Gaat ons reisgedrag veranderen nu we zien hoe reizen de verspreiding van zo'n virus versnelt? Eigenlijk zou iedereen z'n post-corona voornemens moeten opschrijven en er zichzelf opnieuw mee confronteren na twee maanden.  

Tot slot, met wie zou jij graag eens een conference call hebben, mocht dat kunnen?  
Iemand die kinderen heeft en begrijpt hoe ik me voel (lacht). Eigenlijk zou ik graag onze premier, Sophie Wilmès, vragen hoe het gaat. En hoe ze omgaat met de complete ommekeer in haar leven. Ze is in een paar weken tijd een alom bekend figuur geworden. Terwijl ze op een virtuele manier een land moet leiden dat anders met haken en ogen aaneenhangt. Ik heb respect voor haar stijl: een goede balans tussen direct en toch menselijk zijn. Voor haar vastberadenheid en het vertrouwen dat ze uitstraalt. En zij heeft ook vier kinderen!  

Archief / MEDIA