Fr

BRANDS

WW illustreert de noodzaak om communicatie aan te passen

Zondag 26 April 2020

Aan het begin van de crisis hebben WW en zijn bureaus Mediaplus en Mediascale de beslissing genomen om hun campagnes op een lager pitje te zetten door zich voornamelijk te focussen op de retargeting van potentiële klanten op de sociale media, meer bepaald de personen die al geïnteresseerd waren in het merk, maar nog niet helemaal overtuigd waren. Het bleek een succesvolle strategie, aangezien de business van WW sinds 29 maart helemaal gekeerd is, in de positieve zin.

Dat zien we bijvoorbeeld aan de cost per mille (CPM) die ontegensprekelijk is verhoogd na de eerste twee weken van de lockdown, maar die in het algemeen 43% lager bleef dan die van begin maart. Idem voor de cost per completed video view (CpfV) die 23% lager is dan die van de bovengenoemde periode.

WW en zijn bureaus merken op dat de conversies zijn herbegonnen voor de producten en dit aan een zeer goed ritme. De social cost per acquisition (CPA) is gemiddeld met 54% gedaald (versus +213% gemiddeld voor 29 maart).
 
“Na de eerste twee weken van lockdown die gepaard ging met heel wat angst, beginnen de Belgen een zekere stabiliteit terug te vinden in deze ongeziene situatie. Ze staan meer open voor het aankopen van producten en diensten”, besluit men bij WW. “De meer pragmatische conclusie van dit alles: aan het begin van zo een crisis is de stopzetting van de betaalde communicatie normaal, des te meer indien je producten niet meer beschikbaar zijn. Maar als ze wel te koop zijn en als je aangepaste boodschappen hebt, let dan goed op de KPI’s van je campagne, om zo te kunnen anticiperen op positieve verrassingen en minder goed nieuws. Wees dus flexibel in het toewijzen van je budget: beslis elke dag om af te remmen als de zaken niet goed gaan en te versnellen als de zaken goed gaan!”

Archief / BRANDS