Fr
Close

MEDIA

Pompen en verzuipen?, door Griet Byl (MM)

Zondag 26 April 2020

Pompen en verzuipen?, door Griet Byl (MM)

Sinds 13 maart is een doordeweekse dag bij een Belgisch gezin er enigszins anders gaan uitzien.

Na een dagje telewerken, al dan niet in het gezelschap van schoolplichtige kinderen, lokaal (online) shoppen en gezond koken, ploft de gemiddelde landgenoot elke avond met een glas in zijn zetel om niet alleen koortsachtig entertainment, maar ook volop televisie-, kranten- en online nieuws te consumeren.

De honger is begrijpelijk honger: lokaal nieuws is immers een vitale schakel om mensen en gemeenschappen verbonden te houden, op de hoogte te brengen en de stortvloed aan informatie behapbaar te maken.

Redacties steken dus een tandje bij en draaien (nog meer) overuren. Tegelijk smelten de advertentie-inkomsten van hun mediakanalen – op enkele zeer lovenswaardige uitzonderingen na - als sneeuw voor de zon. In maart rapporteerden de Belgische media een inkomstenverlies van zo’n 40%, een trend die internationaal bevestigd wordt door onderzoek van de WFA. Volgens hun laatste cijfers had 81% van de adverteerders in maart al campagnes uitgesteld vanwege de coronacrisis en snoeide 57% in hun media- en marketingbudget.

De impact van deze aderlating bij de toch al onder druk staande lokale mediabedrijven is, zowel op heel korte als middellange termijn, enorm en het risico van een dreigend bloedbad reëel. Moest deze algemene desinvestering aanhouden, zouden de gevolgen zich trouwens niet beperken tot de mediaspelers, maar via een hels domino-effect rampzalige gevolgen hebben voor de hele reclame- en entertainmentindustrie. En, bij uitbreiding, voor de hele economie.

Dat is verstandige specialisten niet ontgaan. Zo is er in Vlaanderen bij wijze van tegemoetkoming onder andere sprake van een steunfonds ter waarde van 200 miljoen euro voor sport, cultuur en media en worden er, net zoals in andere sectoren, maatregelen getroffen om freelancers in de media – helden op hun eigen manier – van de bedelstaf te redden. Internationaal komt Google in het kader van zijn News Initiative op de proppen met extra middelen ter ondersteuning van de lokale nieuwsuitgevers. En in Portugal meldt de overheid een verdrievoudiging van zijn reclamebestedingen in de lokale media.

Uiteraard kunnen deze weliswaar zeer welkome toegiften nooit volstaan. Zoals merken mensen nodig hebben om te blijven bestaan (met dank aan Dries de Bruyn voor de boutade), hebben media niet alleen behoefte aan lezers, maar ook aan adverteerders om hun job te kunnen doen. Volgens Jon Moeller, de CFO van P&G, bewijzen adverteerders die investeren in de mentale en fysieke beschikbaarheid van hun merken in de media zelfs een dienst aan hun consumenten, hun distributiepartners en de samenleving in het algemeen.  

Die is vandaag immers complexer dan ooit. En de media die we vandaag allemaal zo gretig consumeren maken ze net iets verteerbaarder. Wie daar niet van overtuigd is, mag de proef op de som nemen door de hypothetische toespraak die onze collega-journalist Freek Evers schreef ter vervanging naast de PowerPoint die onze regering ons vrijdagavond in de maag splitste te leggen. Met alle respect voor de inzet en de toewijding van diezelfde regering en Premier Wilmès trouwens.

Archief / MEDIA