Fr
Close

TRAINING&BOOKS

Brain Pills: 'Obsessed', door Marc Bresseel & Renout Van Hove

Donderdag 16 April 2020

Brain Pills: 'Obsessed', door Marc Bresseel & Renout Van Hove



En als we tijdens deze onzekere tijden ons heil nu eens zochten in een boek? Er zijn immers zoveel vakmensen in onze sector die hun passie en expertise netjes gebundeld, samengevat en gepubliceerd hebben, zodat wij er ons voordeel kunnen mee doen. Ziehier onze Brain Pills, bedoeld om je hersencellen te stimuleren. onderhouden en vermaken. 

De auteurs?
Marc Bresseel ken je wellicht wel als een van de founding partners van Duval Union. Hij kan prat gaan op een prestigieus parcours dat startte bij IBM en Microsoft. Na zestien jaar stapte hij over naar IPG Mediabrands waar hij de leiding nam over de veertien grootste markten. Sinds 2014 staat hij samen met Klaus Lommatzsch aan het hoofd van Duval Union, het innoverende ecosysteem gespecialiseerd in business & marketing consulting, marketing & communication execution voor merken.

Renout van Hove, sinds 2019 partner van Duval Union, begon zijn carrière bij HP en Compaq, waar hij commerciële functies bekleedde in een tijdsgeest die erg sales driven was. Hij werkte ook bij Dell en Oracle, alvorens zich te verdiepen in de marketingsector bij onder andere The House of Marketing. In 2014 richtte hij Growthagent op, een martech bureau dat bedrijven helpt groeien door slimme technologie in te zetten, nu we aan de vooravond staan van de nieuwe industriële revolutie die ingeleid wordt door artificiële intelligentie.
 
De pitch?
Elk tijdperk heeft zo wel zijn obsessies. Het onze was – voor Covid-19 alle gesprekken monopoliseerde – sterk gefocust op de groeiende inzet van marketingtechnologieën. Dat had natuurlijk veel te maken met de alomtegenwoordigheid van data en hun toenemende rol in marketing, sales en communicatie.

In  'Obsessed' dat vorig jaar (in het Engels) verscheen bij Die Keure, willen de auteurs naar eigen zeggen een “gezonde obsessie creëren voor datacultuur en -strategie”, zodat marketeers hun activiteiten optimaal kunnen ondersteunen doorheen de volledige customer levenscyclus, mede door de meest geschikte meettools en AI-hulpmiddelen te voorzien, om uiteindelijk te komen tot een onberispelijke klantervaring en dienstverlening.

Het boek is handig opgedeeld in negen hoofdstukken die zorgvuldig het belang van data ontrafelen. Tot slot serveren de auteurs een nieuw model om de maturiteit van je marketingorganisatie te evalueren en bij te sturen.
 
Waarom dit nu aangewezen lectuur is?
Om te beginnen omdat je nu misschien wat meer tijd hebt om je te concentreren op begrippen als CDP of DMP in de context van AI en GDPR, zodat je na de lockdown kunt jongleren met dit noodzakelijke jargon en je probleemloos de juiste martech kunt inzetten om jouw business te verbeteren.

En omdat de kennis van zaken en gedrevenheid ervan afdruipen. “Mijn passie is alles wat met consumentengedrag te maken heeft. Verder koester ik een obsessie voor verandering en ben gefascineerd door wat we kunnen als mens, net zoals door de massapsychologie die ons gedrag mee bepaalt”, bekent Renout van Hove. “Ik wilde als een romanticus mijn ideeën in een verhaal vertellen en als een idealist mijn kennis delen. Obsessed is dus uitgegroeid tot een soort naslagwerk, soms zelfs voor mezelf.”

De vraag die hem vooral bezighoudt, is hoe we technologie vanuit de marketing kunnen inzetten voor een optimale consumentenervaring. “Het coronavirus drukt ons met onze neus op de feiten en verplicht ons om onszelf te heruitvinden”, vervolgt van Hove. “Ik zou een stuk aan het boek willen toevoegen over corona, ter illustratie van de stelling dat de snelheid van verandering nooit zo traag zal zijn als vandaag. Waarmee ik bedoel dat de verandering altijd maar versnelt, hoe vlug alles nochtans lijkt te gaan. Het is dan ook essentieel als marketeer of bedrijf de juiste technologie in te zetten om je klant te kunnen begrijpen, maar ook om je agiliteit te versterken en heel snel te kunnen schakelen. Mensen gaan online om twee redenen: om tijd te winnen én om tijd te verliezen, iets wat vandaag belangrijk is trouwens. Je hebt amper twee of drie clicks om te weten te komen wat ze precies willen en je customer effort score te bepalen. “
 
Een fragment van het boek vind je hier.

Archief / TRAINING&BOOKS