Fr

PARTNER CONTENT

Florence Collard (Sudpresse): "Digitale transformatie bij redactie vergemakkelijkt integratie van technologieën in brand content"

Maandag 13 April 2020

Florence Collard (Sudpresse):

De recente ontwikkeling van een brand content strategie en de invoering van minisites gewijd aan onderwerpen als mobiliteit of consumptie worden door onze contactpersonen bij Sudpresse terecht omschreven als een virtueuze cirkel. De ingrepen gaan gepaard met de evolutie van de redactionele universa bij de nummer een van de Franstalige pers in België. De regionale titel van de groep Rossel blijft deze positie nog versterken dankzij zijn digitale aanbod.

Tekst en uitleg door de drie drijvende krachten achter deze mutatie: Florence Collard (directeur digital), Cédric Baufayt (verantwoordelijk voor de digitale transformatie van de content) en Demetrio Scagliola (hoofdredacteur).
 
Hoe evolueren de brand content strategieën in jullie redactionele ecosystemen?
Florence Collard:
De manier waarop ze behandeld worden, is sterk geëvolueerd, meer bepaald door een upgrade van de kwaliteit en de maturiteit van de middelen die we inzetten. Dat blijkt onder andere uit de minisite rond Mobiliteit of die gewijd aan ‘Smaken’, een gemeenschappelijk project van Le Soir, Sudpresse en Lidl. We werken al meerdere jaren samen en Lidl is heel tevreden over het partnerschap. Dankzij dit soort producten kunnen we onze adverteerders een mooie context bieden die de waarde van hun merkcontent tot zijn recht laat komen.
 
Demetrio Scagliola: Deze evolutie is ook verbonden met onze redactionele universa. We willen ons als veel lokaler positioneren, met een ruimere visie op de behandelde maatschappelijke onderwerpen. Vroeger waren we monothematischer, met iets hardere en iets gevoeligere onderwerpen, die eerder tot de categorie van de fait divers behoorden. We verslaan deze onderwerpen nog steeds, maar we hebben onze scope verruimd aan de hand van ons DNA, dat waar we goed in zijn: de lokale materie in ruime betekenis, waarop we ons nu bewust opnieuw meer toespitsen. We willen alomtegenwoordig zijn in onze verschillende regio’s via onze dertien edities. We streven naar de referentiepositie, de krant die de lezers in Luik, Charleroi, La Louvière, Brussel, enzovoort nodig hebben. We willen hen van zo dichtbij mogelijk begeleiden, verslag uitbrengen van wat binnen de gemeenschappen en gemeenten gebeurt, ons over hun interessecentra buigen.
 
De brand content valt uiteraard niet onder de redactie: we praten wel met elkaar, maar er is een duidelijke scheiding met de commerciële teams, dat spreekt voor zich. Toch denk ik dat de evolutie van ons redactionele project de ontwikkeling en het succes van deze brand content benadering bevorderd heeft. We hebben van mobiliteit in ruime zin een belangrijk thema gemaakt. De ‘slimme consumentenrubriek’ die ontstaan is onder impuls van de redactie, is nog zo’n voorbeeld. Onze lezers vinden het fijn dat we ze in hun dagelijks leven begeleiden, dat hebben we kunnen vaststellen. Voor de reclame zijn deze ontwikkelingen een interessante context gebleken.
 
De belangen convergeren. We lanceren een redactioneel project omdat we denken dat het een belangrijke redactionele waarde heeft. Voor de slimme consumententips hadden we bijvoorbeeld gemerkt dat er iedere keer we een artikel over consumptie schreven – buiten elke reclame, met een redactionele meerwaarde – dat een enorm succes oogstte en dat mensen zelfs bereid waren om zich te abonneren. Er zijn overvloedig veel redactionele initiatieven en als de regie van oordeel is dat sommige een gunstige context bieden voor reclame, bespreken we dat.
 
Cédric Baufayt: Of het nu gaat om mobiliteit of consumptie, al die content was al aanwezig, maar werd links enr echts behandeld. We hebben dat aanbod gestructureerd in ‘verticales’, minisites op de site dus, zodat ze coherent zijn.
 
Florence Collard: Hierdoor kunnen we ook beter kaderen in lange termijnstrategieën. We zijn bezig met series, met regelmatig terugkerende items. Dat geeft de reclame ook maturiteit en het is een financieringsmiddel voor onze redactionele tools. Kortom, dit is een virtueuze cirkel.
 
Wordt de branded content aangestuurd door de regie of komen de adverteerders rechtstreeks bij jullie aankloppen met een oplossing?
We hebben veel regionale adverteerders met zeer uiteenlopende benaderingen. In het algemeen staan we voor hen klaar om ze te oriënteren, adviseren en te helpen met hun ideeën. Sommigen hebben al wat meer ervaring met dit soort product en stellen zelf een bepaalde content voor of ontwikkelen zelfs hun eigen strategie. Anderen ontdekken deze nieuwe communicatiewijze. In dat geval zijn er meerdere oplossingen. We kunnen ze bijvoorbeeld een samenwerking met onze partner Newsmaster aanraden. Maar wat er ook van zij, klanten zijn en blijven de baas over hun eigen keuzes.
 
Welk aandeel vertegenwoordigt brand content vandaag in jullie lokale commerciële aanbod?
De interessante context van de Mobiliteitsrubriek – die zes maanden geleden van start ging – genereert enorm veel aanvragen. Het is allemaal nog vrij recent, maar het is duidelijk dat deze strategieën adverteerders aanspreken. Zo zijn we bijvoorbeeld een samenwerking met Carrefour Mestdagh gestart in de streek rond Luik: er is al een aantal items gepubliceerd en er zullen er nog een vijftiental volgen. De gesprekken over een eventueel vervolg zijn bezig. De adverteerder is duidelijk heel blij met deze nieuwe beleving. Dankzij deze vrij nieuwe benadering kunnen we andere types van conversaties aanknopen met onze adverteerders.
 
In het algemeen stellen we vast dat de redactionele aanpassingen aan onze producten ervoor zorgen dat adverteerders zich meer welkom en thuis voelen in de context die we hun bieden op onze sites.
 
We werken hard aan ons bereik sinds de lancering van Sudinfo en onze digitale edities. In maart hebben we een record neergezet, met 1.273.304 unieke bezoekers per dag op onze digitale platformen en 334.289 voor onze betalende producten. Onze digitale abonnementsportefeuille hebben we het afgelopen jaar verdubbeld. Dat volledige volume en de aantrekkingskracht die we voor onze producten gevonden hebben, tonen dat mensen bij ons komen omdat ze er op het juiste moment het nieuws vinden dat hen interesseert. Ik vind ook dat je brand content als een dienst ter beschikking van onze surfers kunt beschouwen. Ook al gaat het niet om zuiver redactionele informatie, het is toch content, informatie.
 
Werken jullie ook aan andere formats, zoals video of podcasts?
Cédric Baufayt:
We werken steeds meer aan de integratie van video en podcasts, inderdaad. Voor onze slimme consumptierubriek hebben we podcasts rond bepaalde thema’s gemaakt, zoals je elektriciteitsfactuur of het Autosalon; die werden respectievelijk 50.000 en 60.000 keer beluisterd. Dat aanbod hebben we ook gestructureerd: we beschikten al over bestaande inhoud, maar die was verspreid. Daarom hebben we alles gegroepeerd onder een ‘verticale’ en we hebben van de gelegenheid gebruikgemaakt om nieuwe media-aanvullingen te voorzien, iets wat we enkele maanden geleden nog niet deden.
 
Demetrio Scagliola: We zijn trots op onze evolutie, maar het belangrijkste is dezelfde koers aan te houden, gezien de snelheid waarmee de digitale producten evolueren. Dus hebben we een soort digitaal laboratorium ingevoerd, met Cédric als redactionele verantwoordelijke. Het is geen pige, maar een vorm van toegepast onderzoek en artificiële intelligentie. We testen elke dag nieuwe formats.
 
Florence Collard: Het feit van in laboratoriummodus te werken heeft een impact op de brand content. De hele digitale transformatie vergemakkelijkt de integratie van deze technologieën in de brand content om een gunstige omgeving van de adverteerder die op zoek is naar innovatie en differentiatie te creëren.

MEDIACTIVATE YOUR BRAND CONTENT,
powered by ROSSEL ADVERTISING

Archief / PARTNER CONTENT