Fr

INTELLIGENCE

Havas Media: in Vlaanderen verkiezen de jongeren entertainment op tv

Donderdag 9 April 2020

Havas Media: in Vlaanderen verkiezen de jongeren entertainment op tv



Havas Media publiceerde het vierde luik van "Covid-19 Living in the new normal", zijn wekelijkse stand van zaken over de evolutie van het tv- en online bereik. Het mediabureau deed twee belangrijke vaststellingen in zijn analyse: niettegenstaande de jongeren (Gen Y en Gen Z) meer en langer televisie kijken, zoals Vanessa Sanctorum, strategy director van Havas Media Group, aangeeft, zien we toch een zekere onverschilligheid opduiken voorde tv-journaal in Vlaanderen, terwijl de Franstaligen hun dagelijkse afspraak met de tv-journaals niet missen. Het bewijs daarvan is de top tien TV Nord bij de 15-34-jarigen in de periode tussen 30 maart en 5 april. Die bestaat exclusief uit entertainmentprogramma’s, te beginnen met ‘De Mol’ (Vier) ‘Blind Getrouwd’ (VTM) en ‘Down the Road’ (Een). Aan de andere kant van de taalgrens en op dezelfde doelgroep blijft het tv-journaal van 19u van RTL TVI zeer dominant. Het bezet de eerste vijf plaatsen in de top tien.

Tweede vaststelling: de online consumptie blijft groeien, vooral in Vlaanderen met een gemiddelde tijdsbesteding op internet van 40’ versus 24’ in het Franstalige gedeelte van het land tussen 1 en 7 april. Havas Media wijst eveneens op het feit dat de Belgen momenteel gemiddeld meer tijd besteden aan economisch of financieel nieuws en dat ze allen meer content bekijken op de ‘hyperlokale’ nieuwssites, voornamelijk op HLN, Het Nieuwsblad en De Standaard in Vlaanderen en op Sudinfo (Sudpresse), Le Soir en La DH in Wallonië. “De kracht en de aantrekkelijkheid van lokaal nieuws hoeven we niet meer te bewijzen. We consumeren de content echter verschillend tegenwoordig, meer bepaald wat langer voor de financiële kranten”, aldus Vanessa Sanctorum.

Derde insight: de reach en de inventaris van sociale media begint te stijgen. “Social doet het wat beter met een gemiddelde ‘cost per reach’ die verhoogt. Dat bewijst dat merken terugkeren naar Facebook en Instagram”, bevestigt de strateeg.

Archief / INTELLIGENCE