Fr
Close

INTELLIGENCE

Seen from Space: C8, een eerste maand gegevens vol contrasten

Vrijdag 3 April 2020

Seen from Space: C8, een eerste maand gegevens vol contrasten

Samenvatting van de feiten: sinds begin januari wordt de Franse zender C8 (Canal + groep) in Franstalig België uitgezonden door de belangrijkste kabeltelevisieaanbieders. Het gaat om een kleine generalistische zender die vooral gekenmerkt wordt door de alomtegenwoordigheid van de populaire maar controversiële presentator Cyril Hanouna in het programmarooster. Een aanzienlijk deel van deze programma's werd tot 2019 uitgezonden op Plug-RTL. C8 is in regie bij Transfer, dat vanaf eind april / begin mei Belgische reclameblokken zal aanbieden. Na 13èmeRue vorig jaar heeft Transfer zijn Franstalige aanbod aanzienlijk uitgebreid. Ook al is het kanaal sinds het begin van het jaar beschikbaar, de horodatage is pas beschikbaar sinds 02/03. We moeten dus voor ogen houden dat de eerste maand gegevens onder zeer uitzonderlijke omstandigheden geregistreerd werd.
Er is inderdaad heel duidelijk een 'voor en na' de lockdown in de cijfers van C8. Vóór 18/03 stond de zender met zijn bereikaandeel net achter de andere kleine generalisten, en voor alle themazenders, en dit op alle leeftijdsgroepen onder de 55 jaar. Het bereikaandeel bedroeg meer dan 2% op de 35-44-jarigen (17: 00-24: 00). Maar met de lockdown verloor C8 de helft van zijn bereikaandeel op de leeftijdsgroep 15-44, in vergelijking met de voorgaande periode.

De hoofdoorzaak is duidelijk de stopzetting van 'Touche pas à mon poste', dat vervangen werd door een live uitzending met Cyril Hanouna, bij zijn thuis en columnisten in videoconferentie: de formule overtuigt zichtbaar niet. Dat toont de beperkingen van een zender die grotendeels gebaseerd is op een enkel programma (en zijn variaties). C8 is een van de weinige zenders die in deze periode publiek heeft verloren.

Natuurlijk is dit een tijdelijke situatie: de cijfers voor de lockdown zijn uiteraard de cijfers die als referentie dienen te worden genomen met het oog op de periode na de crisis. In deze periode is het profiel van C8 behoorlijk positief, met meer dan 60% van de jongeren onder de 55, een grote proportie afkomstig uit de hogere sociale klassen, veel VVA's en bijna evenveel mannen als vrouwen. Momenteel is dit profiel (tijdelijk) ouder en minder gunstig. Voor de lockdown bezette C8 als kleine generalistische zender een eervolle plaats; vandaag presteert het onder zijn potentieel, maar dat zal ongetwijfeld weer veranderen als de crisis voorbij is.

Archief / INTELLIGENCE