Fr
Close

BRANDS

Is there anybody out there?, door Griet Byl (MM)

Zaterdag 4 April 2020

Is there anybody out there?, door Griet Byl (MM)

Een van de absolute hoogtepunten van de week doet zich meestal voor op zaterdagochtend. In bed, met een paar koppen vers gezette espresso, twee madeleines en de literaire pagina’s van het Franse blad Les Inrocks. Dat fileert al een paar decennia lang vakkundig het maatschappelijke en culturele leven bij onze zuiderburen en serveert zijn analyses vervolgens in allesbehalve voorgekauwde brokken.

In normale tijden valt het elke woensdag of donderdag in de bus en ligt het dus een paar dagen voor consumptie aanlokkelijk op de trap te lonken, maar momenteel moeten Belgische abonnees zich behelpen met de digitale versie. Dat maakt de leeservaring beduidend minder sensueel, maar de kwaliteit en rijkdom van de inhoud zijn gelukkig onveranderd.

Zo publiceert de slimme redactie tijdens deze atypische periode elke dag een onderhoud waarin filosofen, politici, artiesten en auteurs om beurten vertellen over hoe de wereld er morgen, na de sanitaire crisis, zal uitzien. In een van de eerste interviews uit de reeks buigt economist en auteur Daniel Cohen zich over de impact die dit hardnekkige virus wel eens zou kunnen hebben op de mondialisering en de definitieve doorbraak van wat hij het digitale kapitalisme noemt.

Om de postindustriële samenleving waarin we leven zo kostenefficiënt mogelijk te maken, aldus Cohen, worden zoveel mogelijk aspecten van onze leefwereld van hun materiële vorm ontdaan en overgeheveld naar hun virtuele dubbel. Werken doe je op afstand, je ontspannen in de cloud, shoppen online.

In die zin is deze crisis koren op de molen van spelers als Netflix, maar ook de Gafam: je hoeft je huis niet meer uit om te gaan werken, je te ontspannen, je te bevoorraden en zelfs niet meer om je vrienden te zien. Cohen suggereert dat de huidige sanitaire crisis de digitale spelers de mogelijkheid biedt om op ware grootte te testen hoever ze kunnen gaan met de rationalisering van hun activiteit en te zien hoe hun consumenten op deze ontmenselijkte wereld reageren.

Dat is overigens ook een kans voor de wereld van morgen, en niet alleen voor internationale reuzen: ook lokale spelers kunnen hun lessen trekken uit de mogelijkheden van deze virtuele bubbel. Dat doen ze trouwens ook, creatief en snel, zoals de afgelopen drie weken is gebleken.

“Er zal een periode van desintoxicatie nodig zijn na deze gezondheidscrisis”, besluit Cohen. En we zullen met z’n allen misschien een betere inschatting kunnen maken van wat een digitale ontmenselijkte wereld zou kunnen betekenen.

Ondertussen kwam mijn favoriete boekenboer alvast zijn persoonlijke selectie nieuw leesvoer afleveren. Met de fiets, helemaal gratis. We hebben zelfs een praatje gemaakt. Op afstand, maar wel warm. Een hoogtepunt.

Archief / BRANDS