Fr
Close

MEDIA

Vincent Delmotte (Azerion): "Het aantal gamers stijgt exponentieel, zowel in België als daarbuiten"

Donderdag 2 April 2020

Vincent Delmotte (Azerion):

Van de verschillende activiteiten van de Azerion groep (creatie en publicatie van content, adtech, en het vinden van nieuwe inkomsten voor uitgevers) bekleden de 'casual gaming' producten een prominente plaats. De groep biedt meer dan 13.500 games. Zijn groei, die exponentieel is op Europees niveau, gebeurt via overnames en partnerships. De recente joint venture 'Talpa Gaming, powered by Azerion', die er kwam na een strategisch akkoord met de Nederlandse groep van John De Mol, getuigt van deze strategie. Azerion en Vincent Delmotte, managing director van het Belgische filiaal van de groep, zijn dus goed geplaatst om wat meer verduidelijking te geven bij de huidige stijging van online gaming (en vaak op mobile), dit in een context die we allemaal kennen.

Hoewel ze tot voor kort nogal kritisch was over games die te obsessief worden gespeeld, moedigt de Wereldgezondheidsorganisatie nu aan om te gamen; ze gaat zelfs zover dat ze het #Play Apart Together initiatief van meerdere uitgevers ondersteunt. Dat moedigt gamers aan om de quarantaine-maatregelen te respecteren... We merken verder dat de gratis videogames momenteel hetzelfde enthousiasme opwekken als streaming en televisie: het aantal gamers is zowat overal significant gestegen. Is dat ook het geval in ons land?
Dat lijdt geen twijfel. Volgens onze bronnen steeg het aantal gamers in Europa met 43%, en zelfs een pak meer in de landen waar de quarantaine-maatregelen vroeger zijn ingevoerd zoals Italië (+55%) en Spanje (+64%), waar het richting 63% en meer gaat. In België noteerden we een groei van 27%, althans tussen 25 februari en 24 maart. Dat zal nog groeien naarmate de maatregelen van kracht blijven. We zien deze trend trouwens bij alle leeftijdsgroepen.

Naast het aantal gamers valt ook de stijging van de tijd die besteed wordt aan gratis games op. Op het social 3D-platform Hotel Hideway is dit bijna gestegen naar 120 minuten per dag. Gemiddeld ligt de stijging van de tijd besteed aan 'casual gaming' in Europa rond de 71%. In België zitten we voor mobile en voor de periode februari-maart aan 53% gemiddeld.

Welke types van games zijn het meest succesvol momenteel?
De drie types van games die het meest gespeeld worden op dit moment zijn pokergames zoals Monopoly Poker en Governor of Poker; social games zoals Habdo en casual gaming in het algemeen.

Slagen jullie erin om dit grotere bereik te monetiseren?
In het algemeen stijgen de inkomsten uit digital gaming. Er zijn twee soorten inkomstenbronnen uit deze activiteit: reclame en de betalingen van de gamers zelf (in veel 'free-to-play' games zijn virtuele aankopen geïntegreerd die gamers kunnen uitvoeren in de vorm van microbetalingen, nvdr.).

We stellen vast dat de toename in bereik een groeiende interesse wekt bij zowel adverteerders als uitgevers. Die laatste kunnen op hun beurt profiteren van dit enthousiasme door onze games op hun eigen sites te integreren. We zitten hierover momenteel aan tafel met verschillende persgroepen. IPM, om er maar een te noemen, zal weldra de online lezers van La Libre en La DH een reeks games van Azerion aanbieden.

Je zegt dat de omzet groeit. Geldt dat ook voor de inkomsten uit reclame?
Zoals overal is er een daling in de directe verkoop. De inkomsten uit programmatic daarentegen blijven relatief stabiel, voornamelijk dankzij onze investeringen in de entertainmentsector.

Archief / MEDIA