Fr
Close

AGENCIES

Covid-19 brengt ons terug naar de basis, door Hugues Rey (CEO, Havas Media Group)

Donderdag 2 April 2020

Covid-19 brengt ons terug naar de basis, door Hugues Rey (CEO, Havas Media Group)

Hoewel het effect van de lockdown wellicht niet gemeten wordt noch zal worden aan de hand van de klassieke instrumenten, is het evident dat het volume van geconsumeerde content groeit.
 
Natuurlijk heeft de crisis niet dezelfde impact voor alle kanalen en alle vormen van content. Logischerwijze krijgen out-of home, de bioscoop en de papieren pers het hard te verduren. De media die grondige en kritische analyses bieden, varen dan weer wel bij deze beproeving. Al onze lokale media gaan wat dat betreft vooruit. En de behoefte aan entertainment moet niet onderdoen.
 
Tegelijk neemt de reclamedruk af. Veel merken besloten om voorlopig te zwijgen; communiceren vraagt immers een bijzondere aandacht op het vlak van content en context.
 
De papieren pers die in deze context benadeeld wordt door zijn distributievorm op de fysieke verkooppunten, heeft te lijden onder de lockdown. Toch mogen we niet vergeten dat de consument tijdens deze ongebruikelijke periode waarin twijfel en onzekerheid kunnen ontstaan, nood heeft aan houvast en zinvolle communicatie.
 
Volgens het Meaningful Brands-onderzoek van Havas vindt 51% van de Belgen merken relevanter dan regeringen om hen op weg te helpen naar een betere toekomst. De dagbladpers was de eerste de vrijgevige en bemoedigende communicatie vanwege sterke merken mocht verwelkomen.
 
Reclame is een (betalende) gast van de media. In deze bijzondere tijden moet de simpele formule ‘impact = frequentie x kracht’ genuanceerd worden door fundamentele factoren: de legitimiteit van het gekozen kanaal en de zin die het geeft aan de reclamecommunicatie.
 
Tot besluit, aan de vooravond van de Ronde van Vlaanderen die niet zal worden gereden, kun je de kansen van een wielrenner om in april een klassieker te winnen vergelijken met die van een merk om er tijdens een crisis bovenuit te steken: “Als je in de lente wil winnen, werk dan de hele winter aan de basis.” Toegepast op de merken, betekent het dat je met een permanente consistentie moet bouwen aan de lange termijn.

Archief / AGENCIES