Fr
Close

AGENCIES

Mark Read (WPP): "We moeten het hoofd bieden aan een tsunami van transformaties in dominovorm"

Dinsdag 31 Maart 2020

Mark Read (WPP):

Net op het moment dat de groep die hij leidt ongeziene besparingsmaatregelen aankondigt om het verlies van jobs te voorkomen, heeft Mark Read het in een video van Turtoise (het ‘slow journalism’ platform van de de voormalige chef nieuws van de BBC, James Harding) over de gevolgen van de huidige crisis voor WPP. Hij zegt met name dat meer dan 90% van de 110.000 medewerkers van de groep momenteel thuis werkt, maar, zo voegt hij toe, in China is dat percentage gelukkig al gedaald tot 55%. Hier te beluisteren.

WPP besliste trouwens om alle aanwervingen voorlopig ‘on hold’ te zetten, de kosten voor freelancers te beperken, de salarisverhogingen die voorzien waren voor 2020 uit te stellen en een reeks kosten zoals de inschrijvingen voor award shows stop te zetten.

Bovendien zullen de leden van het uitvoerend comité en de raad van bestuur van de nummer één wereldwijd een deel van hun loon (20%) inleveren gedurende ten minste drie maanden. Al deze maatregelen zouden WPP in staat moeten stellen om dit jaar tussen de £700 en £800 miljoen te besparen. Daarnaast hoopt WPP nog £100 miljoen meer te besparen door investeringen in vastgoed en IT uit te stellen. De raad van bestuur heeft ook een programma voor de terugkoop van aandelen ter waarde van £950 miljoen die te maken had met de gedeeltelijke verkoop van Kantar opgeschort. De groep besliste uiteindelijk ook om het voorbeeld van Publicis en IPG te volgen en dus tot nader order geen verwachte kwartaalresultaten meer bekend te maken.

Archief / AGENCIES