Fr

AGENCIES

Bureaus en C-19: Onze (geüpdatete) best-of met tips en solidaire acties

Vrijdag 10 April 2020

Bureaus en C-19: Onze (geüpdatete) best-of met tips en solidaire acties

In deze période van lockdown en verplicht thuiswerk, namen nogal wat bureaus de moeite om, bovenop hun day-to-day business en de tijd die ze blijven besteden aan hun klanten, bovenop de lopende jobs en campagnes van morgen, tips en advies uit te sturen, employer branding acties te starten en allerlei solidaire initiatieven te nemen. Die zetten we hier op een rijtje - en moesten we er over het hoofd hebben gezien, geef ons dan zeker een seintje!
Zigt Media neemt het woord op Radio 1 en La Première  
Zigt geeft het goede voorbeeld. Op basis van een manifest rond veranderende tijden en gewijzigd gedrag dat op zijn site gepubliceerd werd, wil het bureau merken aanmoedigen (opnieuw) het woord te nemen, met integratie van deze veranderingen. Daarom voegt het bureau daad bij woord en voert het een nationale radiocampagne op La Première en Radio 1.
Deze campagne bestaat uit drie spots die uitgezonden worden tot 15 mei, waarin Zigt Media er met name aan herinnert dat de aandacht voor de media nog nooit zo sterk is geweest, met als leidmotief altijd de doelgroep in de gaten te houden.  

Laura Moerkerken, algemeen directeur van Zigt Media: "De mediaconsumptie is de afgelopen weken aanzienlijk veranderd. Als merk moet je op deze verandering kunnen reageren. Zowel door de keuze van de media als door de keuze van de boodschap. Juist in deze periode kunnen merken zich onderscheiden door een relatie met hun doelgroep te onderhouden. Zigt helpt zijn klanten door kennis te delen. Via radio delen we nu ook perspectieven met de hele markt. We geloven sterk in de kracht van radio. Dit is het moment waarop conversatie voorgaat op conversie. Investeren in deze huidige periode biedt reële kansen. Dit geldt natuurlijk ook voor Zigt."

Spyke en Studio Helsinki samen maar apart  
Spyke en Studio Helsinki slaan de handen in elkaar en creëren de '1,5 Meter Sessies', een reeks podcasts en whitepapers over de economie en de marketing van morgen (lees: na de lockdown). Doelstelling: marketeers en bedrijfsleiders inspireren.  

De eerste podcast is gewijd aan de economie na corona en wordt geanimeerd door Bart Lombaerts, head of content bij Spyke. Hij praat met Véronique Goossens, chief economist bij Belfius,  en Johan Lambrecht, professor in de economische wetenschappen aan de KU Leuven.   De komende weken zullen Spyke en Studio Helsinki zich concentreren op de bedreigingen en de kansen, maar ook op het belang van marketing in de verschillende expertises binnen de sector.
Havas voorzichtig uit de lockdown voor 20 klanten  
De geleidelijke opheffing van de lockdown zit eraan te komen, maar iedereen moet zich blijven inspannen om te vermijden dat het virus opnieuw aan kracht wint. In die context postte Havas Brussels een video op de sociale media; die werd gemonteerd aan de hand van fragmenten uit reclame die gemaakt werd voor een twintigtal klanten van het bureau, voorzien van advies om de inspanningen voort te zetten.

Dat gebeurt op de tonen van muziek gecomponeerd door de jonge artiest Hector Devriendt, de zoon Minou van de Kerckhove, de AD die op het idee van het concept kwam).
Mijn dokter, een superheld
Van held tot superheld, het is maar een kleine stap voor Lidija Milovanovic, Head of Art bij McCann Belgrade. In een reeks van drie affiches die bedacht zijn na een interne creatieve oefening die gevoerd werd door de verschillende bureaus van het netwerk met het oog op het proactief bedanken van het ziekenhuispersoneel, bedacht ze portretten van dokters met op hun gezicht de striemen van hun werkmaskers. Een beetje zoals de gezichten uit de Dove-campagne. Het verschil hier is dat de sporen in het gezicht letterlijk verveld zijn tot maskers van Spiderman, Ironman en Batman.
Het model van AddRetail voor een geslaagde herlancering van de Retail  
In een whitepaper bespreekt Myriam Blanpain, de CEO van AddRetail, de vijf sleuteletappes voor een geslaagde heropstart van de retailsector.  

Aan de hand van enkele basisvragen (wanneer, wat en hoe communiceren naar mijn klanten?) suggereert ze de retailers eerst hoe ze hun heropstart kunnen organiseren met een communicatieplan op maat dat de boodschappen structureert.  

Volgens de CEO komt het erop aan vervolgens de angst die de heropening van de winkels met zich zal meebrengen te beheersen, en de nadruk te leggen op een informatieve en geruststellende communicatie voor het personeel en de klanten.
"De online-gewoontes die tijdens de lockdown ontwikkeld zijn, kunnen ook worden benut om het herstel te bevorderen. Zo kan men bijvoorbeeld communiceren rond minder drukke winkelmomenten of de mogelijkheid bieden om bestellingen voor te bereiden", zegt Myriam Blanpain.
Eens het bedrijf weer opengaat, zal het gesprek met de klanten geleidelijk aan worden opgepikt. Dan is het tijd om op een inspirerende toon te spreken en om goed te luisteren naar de klant. "De begrippen nabijheid, ligging, solidariteit zijn belangrijk, maar ook praktische en concrete oplossingen die verantwoord consumeren aanmoedigen, zullen de voorkeur krijgen boven puur commerciële campagnes", zegt Myriam Blanpain.  

Vierde etappe: de heropbouw - het creëren van het "new normal". Deze fase zal leiden tot een ingrijpende verandering in de relatie tussen retailer en klant. "De consumenten zijn zich bewust van de financiële uitdagingen waar verschillende economische actoren in ons land voor staan en zijn daarom bereid om deel te nemen aan de ontwikkeling van nieuwe modellen. Biologisch, duurzaam, lokaal, convenience stores, de sociale rol van de winkel, het plezier van het winkelen in "het echte leven" als aanvulling op het online surfen, ... dit zijn enkele van de concepten waarmee winkeliers rekening zullen moeten houden in hun klantcommunicatie", aldus Blanpain.  

Tot slot zal het erop aankomen deze nieuwe regels op een duurzame manier toe te passen. De verleiding om deze stappen over te slaan zal groot zijn voor onze retailers. "Maar bedrijven die op een gestructureerde manier vooruitgang boeken, die de tijd nemen om naar hun klanten te luisteren en hun communicatie aanpassen, geven zichzelf de middelen om de nieuwe gevalideerde bedrijfsmodellen duurzaam in te zetten", besluit de CEO.
Butik maakt wachten leuk  
Butik bedacht de 'Leuk in de wachtrij', een nieuw concept dat wachten in de rijen voor de winkels comfortabeler en aangenamer moet maken. Het bureau stelt voor ze zo te organiseren dat klanten ondertussen een online spelletje kunnen spelen waarmee ze een geschenkje of een korting kunnen winnen, in ruil voor hun geduld.
Consumenten kunnen ook specifieke content ontvangen via een QR-code. Telenet en Base zouden al geïnteresseerd zijn om het concept toe te passen zodra de winkels weer opengaan.

Wave creëert een solidaire muziekbibliotheek  
Wave nodigt iedereen uit alle nationale en internationale muzikale uitingen van solidariteit van de afgelopen en komende weken te delen onder de hashtag #SolidaritySounds. Aldus wil het bureau ervoor zorgen dat alle initiatieven na de lockdown gegroepeerd en bewaard blijven op de bijhorende Facebook-pagina. Via #SolidaritySounds wil het bureau dat gespecialiseerd is in sport- en muziekmarketing iedereen die zijn leven waagt in de strijd tegen het coronavirus bedanken.
Geronimo & Friends geven er een laptop
In Vlaanderen zijn er naar schatting 12.000 kansarme kinderen die niet altijd gemakkelijk toegang hebben tot een laptop om op afstand de lessen te volgen of hun huiswerk te maken; tegelijk zijn er meer dan 100.000 ondernemers die allemaal minstens een computer hebben. Als elk van hen minstens één computer kan missen, dan hoeft binnenkort geen enkel kind meer digitaal onderwijs te missen. Op basis van deze vaststelling, kwam Branded by Geronimo op het idee voor de actie 'Geef er een laptop!'.  

Die werd afgetrapt met een virale video waarin een reeks grote Belgische ondernemers en bedrijfsleiders, onder wie John Porter (Telenet), Bart Versluys (Versluys Bouwgroep) en Michèle Sioen (Sioen Industries), een oproep doen om een donatie te doen. In minder dan twee weken tijd werden al meer dan duizend laptops ingezameld.
AKQA sensibiliseert jongeren voor Covid-19 met Minecraft  
Om het belang van social distancing te tonen en ervoor te zorgen dat ook de jongeren zich de beschermende reflexen eigen maken, ontwikkelde AKQA Londen in samenwerking met de ontwerpers van Minecraft, de Blockdown Simulator, beschikbaar in de Java-editie van Minecraft.   De gameplay speelt zich af in een dorp dat belaagd wordt door besmettelijke zombies. Elke speler kan observator of verpleger zijn. De Blockdown Simulator is gratis beschikbaar en geniet de steun van de UNO; hij kadert in de '#TomorrowTogether' campagne van Heart17.
Intracto helpt Digidak een handje  
Nu het gros van ons leven zich virtueel afspeelt en niet iedereen de mogelijkheid heeft om mee te zijn op digitaal vlak, zet Intracto een samenwerking op met Digidak, een organisatie die zich inzet voor digitale en sociale inclusie. Om de digitale kloof te verkleinen, gaat Intracto deze vereniging niet alleen financieel ondersteunen, maar op termijn ook de kennis van zijn medewerkers ter beschikking stellen.

Vanksen ontwikkelt een slimme variant van het nummertje bij de slager
Vanksen bedacht en ontwikkelde 'Smart Phil', een gratis app voor het optimaliseren van wachtrijen in winkels tijdens de lockdown. Dankzij Phil kunnen handelaars voortaan een virtuele rij creëren zodat klanten hun beurt kunnen afwachten in bijvoorbeeld hun wagen. Zo worden de risico's die klassieke wachtrijen met zich meebrengen beperkt. Met andere woorden, de gedigitaliseerde en verbeterde versie van het 'nummertje' bij de slager... 'Smart Phil' is beschikbaar op smart-phil.com. De tool is meteen te gebruiken op de smartphone via de browser.

Native Nation bundelt tips voor merken in coronatijden
Influencer marketingplatform Native Nation - dat in oktober vorig jaar overgenomen werd door SBS - maakte een overzicht met praktische tips en advies voor merken en de manier waarop ze best omgaan met hun doelgroepen. De presentatie blikt ook vooruit op de periode na de crisis. Je ontdekt ze hier.

The Manifest & Co zet de helden van Iris in de kijker
The Manifest maakte een sensibiliserings- en fundraising campagne ter ondersteuning van het zorgpersoneel van de Brusselse openbare ziekenhuizen uit het Iris-netwerk.

'De helden van iris' berust op een platform waar elke gestorte gift integraal gebruikt wordt ter ondersteuning van de ziekenhuisteams en voor onderzoek naar Covid-19 en infectieziekten. De traffic naar het platform wordt gegenereerd door publicaties op de sociale media.

Bureaus planten bos voor coronahelden
Om de helden die zich dagelijks inzetten in deze coronatijden duurzaam in de bloemen te zetten, slaat een aantal bureaus (webbureau Statik, PR-bureau Bepublic, mediabureau IPG Mediabrands) de handen in elkaar met burgerinitiatief bedanktmerci en BOS+ en roept de Belgen op ze te bedanken door een heldenbos aan te leggen. Het eerste bos komt bij het Wullebos in het Oost-Vlaamse Moerbeke en zal het hele jaar door vrij toegankelijk zijn. Bedoeling is een bos per provincie aanleggen.

Bij wijze van start werd een virtueel platform gecreëerd, waar iedereen a rato van 5 euro per stuk een of meerdere bomen kan opdragen aan zijn helden. Die zullen dan via BOS+ worden geplant. De actie kreeg al de steun van Sandra Bekkari, Siska Schoeters en ook A.S. Adventure.
Air 'Go with the Curve': van commercieel merk naar maatschappelijke tool
't Is een van de interessantste documenten die we sinds het begin van de crisis gelezen hebben. In 'Go with the Curve' legt Air uit waarom een softwarewissel nodig is om van commercieel merk te veranderen in maatschappelijke tool.   
Het strategische model dat opgesteld werd "vanuit een intuïtie die gebaseerd is op gezond verstand", aldus Eric Hollander, creative chairman van Air, steunt op de observatie van psychosociale factoren met een impact op het menselijk gedrag, dat beschouwd wordt als de sleutel voor de coronacrisis. Boordevol oneliners die het lezen opfleuren (de lockdown is geen picknick en de periode na de lockdown wordt geen galadiner) steunt 'Go with the Curve' op het basisinsight in de vorm van de volgende raadgeving: vergeet je marketingagenda. Synchroniseer je communicatie met de curve van de epidemie.    

De strategie volgt een 'ad-epidemic' curve die overeenstemt met de drie fasen in de evolutie van de pandemie (besmetting, overdracht en daling), gekruist met de behoeftepiramide van Maslow.   

'Go with the Curve' is hier beschikbaar.

Focus Advertising opent solidaire Doetank    
Omdat het andere bedrijven wil helpen die dat op hun beurt ook doen, lanceert reclamebureau Focus Advertising een ketting van solidariteit. Op de website www.doetank.be kunnen bedrijven zich aansluiten bij de doetank en hun probleem of uitdaging inzenden. Wordt hun uitdaging uitgekozen? Dan zet het reclamebureau één dag hun creativiteit in voor dit bedrijf, gratis en voor niets. De komende weken kiest het bureau minstens 2 bedrijven waarmee ze aan de slag zullen gaan. Een klein team van Focus Advertising zal dan een dag intensief met de medewerkers van die bedrijven samenwerken op een marketing- of reclameproject.
   
De actie werd aangekondigd via sociale media, advertenties en een mailing die leidt naar de microsite www.doetank.be

Serviceplan ijvert voor menselijke media en lanceert een actieplan 
"We moeten tijdens deze crisis blijven adverteren. Het is een kans voor merken om de relatie met hun consumenten en de andere merken te verbeteren door simpelweg solidair te zijn. Zo luidt het advies van Serviceplan. "Wanneer de consumptie hervat, zullen de merken, die zich nu sterk houden en die transparant en eerlijk zijn geweest met hun consumenten, herinnerd en gekoesterd worden", voegt het bureau toe.    

OMcollective dankt de Belgen
Omcollective heeft met de steun van Comeos het online platform mercibelgie.be gelanceerd. Daarop vinden bezoekers voornamelijk filmpjes van ondernemers die de Belgen bedanken en uitnodigen om lokaal te kopen in deze crisistijden. Op het platform vinden we ook een e-shop waar bezoekers merchandise van het merk België kunnen aankopen. De opbrengst van die verkoop gaat integraal naar Digital For Youth, een vereniging die laptops verzamelt voor kwetsbare leerlingen in het middelbaar onderwijs die thuis geen computer hebben.

De medewerkers van TBWA Singapore in lockdown voor en achter de camera voor Ikea
 Hoe kun je een spot draaien als filmsets verboden zijn? In Singapore kwam TBWA op het idee video's te monteren van zijn medewerkers in lockdown, om er een spot van 60'' van te maken. Die werd aangeboden aan Ikea. Deze 'home made' productie integreerde het merk in zijn 'Making Home Count' merkplatform.  
Dallas meldt zich tijdelijk inzetbaar
Omdat Dallas net zoals de rest van de bureaus momenteel tijdelijk tijd over heeft, biedt het onder de hashtag #tijdelijkinzetbaar zijn diensten gratis aan om al wie door het coronavirus met een probleem kampt te helpen. "Want werkloos is niet ideeënloos", luidt het.

Wie van het aanbod wil gebruikmaken, kan zijn probleem voorstellen via een specifiek daartoe ontworpen platform. Het bureau zal er drie uitkiezen die vervolgens ook daadwerkelijk advies zullen krijgen van een intern en voor de gelegenheid samengesteld expertteam die vrijwillig hun medewerking verlenen.
Darwin BBDO maakt do's & don'ts tegen de crisis
Omdat ze nogal wat vragen kregen van hun klanten over wat die beter wel en niet doen in onzekere tijden, stelde Darwin BBDO een overzichtelijk lijstje op voor de huidige context. Je vindt het hier.

Wave solidair in muziek
Wave, het bureau dat gespecialiseerd is in sport en muziek marketing, organiseert elke vrijdag tussen 18u en 19u een Facebook live onder de noemer 'Solidarity Sounds'. Artiesten zoals Marble Sounds, Geena Lisa, Pat Krimson, Willy Sommers, Wouter Dewit, Isbells, Marina Wally, Dave Lambert en Tash Cremer zullen er het beste van zichzelf geven vanop hun balkon of vanuit hun living of repetitieruimte. Op 27 maart presenteerde de Belgische band Marble Sounds zelfs exclusief hun nieuwe single 'The Numbers Game'. Met het initiatief wil Wave de mensen bedanken die hun gezondheid riskeren door tegen het coronavirus te strijden.  

AKQA start zijn eigen radio
Waarom zouden we, na podcasts en playlists, niet zelf een radio maken, nu we allemaal thuiszitten? Aldus het idee van de creatieve teams van AKQA Melbourne dat de steun kreeg van het hele netwerk. Op het zendschema van WFH-FM (wat staat voor Work From Home) vinden we dj-sets, talkback content, interviews, enzovoort, allemaal bedoeld om inclusie, sociale interactie en creativiteit in de hand te werken.

Good morning Emakina !
Sinds een kleine week verlichten Emakina-medewerkers hun telewerk met een eigen internationale internetradio. Bedoeling: de meer dan 1000 werknemers binnen de Emakina-groep met elkaar te verbinden in tijdens van sociale afstand.

Het idee kwam van Emakina's Creative Director Leon Jacobs, gecombineerd met inzichten rond empathie van zijn collega Aline Durand, die Emakina Insights leidt. Het initiatief kreeg meteen de enthousiaste steun van het management van Emakina Group.

Het project wordt namelijk bijna volledig gedragen door gemotiveerde vrijwilligers die het kleine projectteam steunen. Ze werken op afstand samen, meestal buiten de werkuren om de programma's te bedenken, op te nemen, originele inhoud te maken en playlists samen te stellen.
De merken houden afstand met Happiness
Happiness bedacht en lanceerde de beweging '#KeepYourDistance' die, zoals haar naam aangeeft, iedereen oproept om voldoende fysieke afstand van elkaar te houden en zo de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. De oproep werd gelanceerd via de logo's van de merken die zich ook houden aan de social distancing regels door de afstand tussen de letters in hun namen te vergroten.
Ogilvy Social.Lab publiceert witboek  
Ogilvy Social.Lab publiceerde een witboek onder de titel 'Making Communication Choices in COVID-19: Some food for thought on media strategy'. Dat werd geïnspireerd door 'Making brands matter in turbulent times: How to steer brands through a crisis' van Ogilvy Asia. Uit deze impactstudie van bedrijven en marketing blijkt meer bepaald dat de "mediaplanning rond Covid-19 een agile en flexibele benadering vraagt, met een duidelijke visie op de manier waarop beslissingen de merk- of bedrijfsprestaties beïnvloeden, alsook de mogelijkheden inzake innovatie."
Publicis Groupe pakt uit met de #homeworkingchallenge
De verplichte 'homeworking' van zijn 180 medewerkers inspireerde het SoMe-team van Publicis Groupe België tot een origineel initiatief: de #homeworkingchallenge op Instagram. Daarmee kan elke werknemer zijn werkplek thuis delen met zijn collega's, liefst op een originele manier. Publicis Groupe België preciseert dat dit lokale initiatief ook in andere landen zal worden toegepast.
Hungry Minds verzacht de crisis op muziek 
Tijdens deze bijzondere periode van teleworking wil Hungry Minds dichter bij zijn klanten staan via een playlist met de favoriete songs van de bureaumedewerkers: 'We stay tuned Hungry Friends!' kan beluisterd en gedownload worden op Spotify.     

Hug, Help, Hook van Head Office
Head Office zette 'Content Marketing in times of Corona' online. Met behulp van tal van concrete voorbeelden analyseert het bureau de juiste houding die merken in deze onzekere tijden best aannemen op het vlak van content marketing. Die valt samen te vatten in 'Hug virtually (adviseer optimaal om veilig te blijven in de context van uw activiteitensector), 'Help' (doe onderzoek over de trends in uw sector, deel die met je klanten en laat ze voelen dat je echt om hen bekommerd bent) en 'Hook' (transformeer de fysieke contacten met je klanten).

BBDO panikeert niet
BBDO lanceert 'Don't panic', een checklist met de cruciale punten die zorgvuldig nageleefd moeten worden op korte, middellange en lange termijn, als een merk de crisis wil overleven en er zelfs sterker uitkomen. Met de waarschuwing: 'This is not the time for opportunism'.

Archief / AGENCIES