Fr
Close

AGENCIES

Opdat neen weer een ja wordt, door Nele Vanhecke (sales director, iValue)

Zaterdag 28 Maart 2020

Opdat neen weer een ja wordt, door Nele Vanhecke (sales director, iValue)

Als salesmanager ben je het gewoon om een ‘nee’ te horen. Je hoort ‘m het hele jaar door meermaals per dag. En dat is prima.  Want je bent per slot van rekening een doelbewuste kamikaze in een mijnenveld vol concurrenten, een jager in een speelveld vol assertieve marketeers. Elke dag weer boor je die onuitputtelijke bron van zelfvertrouwen aan, zet je je helm op en loop je fluitend de loopgraven in.
 
In tijden van corona is dat wel even anders. De ‘nee’ wordt niet meer zo vaak afgewisseld met een ‘ja’. Erger nog; het blijft vaak akelig stil aan de andere kant van de lijn. Dan besef je dat het wel heel moeilijk wordt om de salesfunnel draaiende te houden. Als een technisch werkloze marketeer niet komt opdagen in je virtuele call terwijl je samen met je team twee volle dagen loeihard hebt gewerkt aan een kick-ass voorstel: geloof me, dan kun je wel janken.
 
Voor alle duidelijkheid: het is best oké om even te janken, jezelf heel even te verliezen in zelfbeklag. Maar dan moet je weer vooruit. Dan trek je die loopschoenen aan en ga je lopen, kilometers na elkaar, tot elke weerstand uit je hoofd is gelopen, tot je die verderfelijke en negatieve gedachtestroom gebroken hebt en weer bij de essentie bent aanbeland:
 
Je bent helemaal niet minder relevant. Integendeel.
 
Relevantie is de kern van het bestaan van een goed agency. Wanneer de twijfel bij marketeers in crisistijden toeslaat, moet je er staan, gewapend met eindeloos veel experten van allerlei pluimage.  Nét dat brede expertise spectrum, vereist in woelige tijden, laat toe om snel te schakelen. Wie te lang aarzelt, te lang nadenkt, te veel schrik heeft om fouten te maken, verliest tijd. Kostbare tijd.
 
Anders dan een productieproces is een marketingproces er een van de langere termijn. Een wereldwijde pandemie tast een bedrijfsvisie niet aan, je zult de uitvoering ervan hoogstens fors moeten bijstellen. Maar wie in het post-coronatijdperk nog een bocht van negentig graden moet maken, zat wellicht al niet op het juiste spoor.

Uiteraard is er verandering op til, verandering die ieders wendbaarheid op de proef stelt.

En toch: consumenten blijven consumenten, producten blijven producten. Wij moeten onze klanten helpen om de verhalen daarover te vertellen. Consumenten hebben meer dan ooit nood aan waarde, houvast, herkenbaarheid en zekerheid. Die zullen we hun allemaal bieden.
 
Business as usual zal het wellicht nooit meer worden. Denk maar aan de digitale versnelling waarin we twee weken geleden massaal terecht kwamen en waar digitale aanwezigheid dezelfde doelen kan bewerkstelligen. Mensen kunnen hun huis niet uit en willen massaal online shoppen. Met een groeiend bewustzijn om lokaal te spenderen, kun je dan echt nog een paar weken wachten terwijl die virale meevaller zich aan het ontpoppen is?
 
Wanneer we uit de dip komen, hebben we best al in kaart gebracht wat een merk of bedrijf verbindt met de verwachtingen, gevoelens en gedachten van hun doelgroepen. Het is aan ons allen om de kloof te dichten met een zorgvuldig afgewogen boodschap.

Hoe brengen we het ecosysteem terug op snelheid?

Minder pendelen heeft zo zijn voordelen. Laten we die gewonnen tijd nemen om onze kennis en ervaring maximaal te delen. Om open en eerlijk te communiceren met collega’s, concullega’s, prospecten en klanten. Om elkaar te bellen in plaats van e-mails te sturen die op een grote stapel terechtkomen.

Praten, brainstormen, discussiëren, debatteren, luisteren en standpunten innemen, tot we uitverteld zijn, klaar om het in een actieplan met grootse slagkracht te gieten. 
 
Kortom: de marketingbudgetten mogen dan ook al besmet geraakt zijn, onze weerbaarheid en ons zelfvertrouwen zijn nog altijd intact. En de ‘nee’ wordt binnenkort weer gewoon een ‘ja’.

(de titel van dit opiniestuk is van de redactie - foto: Ioannis Tsouloulis)

Archief / AGENCIES