Fr

CREATIONS

Verslapt creativiteit in lockdown?

Woensdag 25 Maart 2020

Verslapt creativiteit in lockdown?

Voor we een antwoord kunnen geven op deze vraag die ons al sinds het begin van de crisis bezighoudt, vroegen we eerst aan meerdere CD's in de bureaus hoe ze zich concreet georganiseerd hebben om te kunnen blijven werken tijdens de lockdown. We gingen ervan uit dat bureaus en thuiswerk niet meteen voor elkaar geboren zijn.
"We mikken op een enkele tool: Microsoft Teams. Laat dat de grote ontdekking zijn", aldus Kwint De Meyer, CD van DDB Brussels.

"Alle "real life" meetings zijn nu vervangen door meetings in de via videocall. Ook proberen we het aantal mails te beperken en zoveel mogelijk te bundelen. Daarnaast delen we inspiratie zoveel mogelijk via whatsapp. Tools genoeg voor deze noodsituatie."
"Voorlopig is het enige minpunt dat brainstormen met een iets grotere groep via call een garantie is op stiltes", zegt hij nog.

"Bij Darwin gebruiken ze dezelfde tool en oplossing (dekselse Bill verdient zijn fortuin blijkbaar wel degelijk): "We gebruiken allen Microsoft Teams om te briefen, reviewen, plannen, presenteren", aldus Klaartje Galle, CD van Darwin.
"Ook brainstormen via de videochat gaat best vlot vinden onze teams, ze vinden het handig dat je bijvoorbeeld je Photoshop-venster gewoon kan delen en live dingen kunt aanpassen tijdens de review. En daarna kunnen ze rustig doorwerken zonder gestoord te worden (door je collega's dan toch, nvdr). Ja, thuiswerken komt de concentratie ten goede, dat hoor ik van mijn teams (via Teams haha) maar dat geldt ook voor mij."
"Op bureau is het voor mij onmogelijk om mails te beantwoorden, toch zeker voor 19u, en nu lukt dat wel", vervolgt ze. "De meetings via videochat gaan iets sneller en zijn meer to the point, we zijn gefocust en efficiënt. Dus kort samengevat loopt alles goed, maar missen we elkaar en onze office dog, maar de file dan weer niet."  

Bij LDV United, uitgeroepen tot Best Place to Work op de laatste AOTY, werd de kwestie om te beginnen geanalyseerd vanuit een menselijke invalshoek. "We hebben in de eerste plaats gekeken naar hoe we onder deze omstandigheden iedereen van onze werknemers zoveel mogelijk comfort konden geven", aldus CD Dries de Bruyn.

Met een eigen werkritme en technische ondersteuning, maar ook proberen we ieders persoonlijke situatie (werk en privé) op te volgen en te optimaliseren", zegt hij.

"Door het scala aan mogelijkheden om met elkaar in contact te staan, blijven we elkaar sterk inspireren en blijven we op de hoogte van wat er de echte wereld gebeurt. En dat blijft toch nog altijd onze grootste inspiratiebron."
Maar "nu iedereen uit noodzaak zich in dezelfde realiteit bevindt, met dezelfde technische beperkingen, vinden creatieve processen zichzelf ook opnieuw uit. Maar dit kan alleen als je dit vanuit het management, en de leidinggevende organiseert."

Bij Happiness, het Innovator Agency op eerder genoemde competitie, was de wereld al veranderd voor de uitbraak van Covid-19, als we Geoffrey Hantson mogen geloven. "Sowieso waren we bij Happiness al in een proces van '100% vrijheid, 200% verantwoordelijkheid'. Wat letterlijk betekent dat je werkt waar en wanneer je dat het beste uitkomt."

Uiteraard speelt de technologie daarbij een grote rol. "Ze stelt ons bijvoorbeeld in staat dagelijkse digitale 'stand-ups' te organiseren tussen de verschillende teams.
We hebben duidelijke afspraken over welk medium te gebruiken voor wat en over welk medium ingezet wordt voor kleine groepen en welk voor grote groepen. Maar vooral ook is er onze fika cultuur (coffee/tea & cookies break) om 16u. Die gaat gewoon door. Digitaal dan. Enorm chaotisch. Heerlijk chaotisch. Maar zoveel gemeenschappelijke liefde. En elke dag houden we ook een virtuele board meeting."




De kunst om een oproep te beantwoorden
Corona of niet, de gewoonten van de CD's lijken leesbaar toch niet echt verstoord. Hoe zit het met de creatieven? Slagen zij erin van op afstand te pingpongen? 

"Op zich is thuiswerken een hele goede zaak", bekent Antoinette Ribas, CD bij Ogilvy Social.Lab. "De files verdwijnen en bovendien kunnen we ons veel beter concentreren dan op het werk. Zelf vind ik het bijzonder moeilijk om me te concentreren in een openspace, zoals bij Ogilvy Social.Lab. J"Ik ben hyperactief en die configuratie werkt extra verstrooiend voor mij."
"Maar in alle ernst, de homeworking omstandigheden zijn wel bijzonder. Om te beginnen omdat het geen vrije keuze is, maar een verplichting, wat de zaken enigszins verandert. Zeker als je thuis ook niet met je creatieve wederhelft mag samenwerken. Iedereen in zijn eigen kot. Voorlopig is het nog houdbaar, maar op lange termijn, weet ik al dat ik het ga missen Greg (Ginterdaele, nvdr) in de buurt te hebben om te pingpongen, elkaar live te inspireren."
"Met alle tools waarover we beschikken is thuiswerken geen handicap om creatief te werken", zegt Gregory Verheyleweghen (BBDO).
"Al bij al communiceren we misschien zelfs nog meer dan in onze open spaces, waar we met onze headsets op zitten. Wat wel een handicap kan zijn, de situatie haalt ons uit onze gebruikelijke procedures, zowel intern als extern, aangezien de sector duidelijk trager draait. Dat maakt het allemaal wat moeilijker, maar ik denk dat we allemaal snel zullen heropleven."
"Homeworking heeft natuurlijk een impact op de manier van werken, maar dat hoeft niet noodzakelijk een negatieve impact te zijn", besluit Pieter Claeys (Happiness). "Ik geloof heel sterk in de routine doorbreken om tot nieuwe ideeën en inzichten te kunnen komen, dus ergens is deze manier van werken een goede zaak. Het haalt een pak onnodige clutter weg: Meetings die niet nodig zijn, files waar je eigenlijk niet in hoeft te staan. Back to basics. Trouwens, als het stil is hoor je de ideeën beter. Wij hebben natuurlijk het voordeel als creatief dat we overal op ideeën kunnen komen, dus dat kan zeker ook van thuis. Of in het bos. Of in de tuin. Het leidt zelfs naar een ander type ideeën dan het soort ideeën die je in een meetingroom vindt. 'Video Call Art' voor Voo is bedacht tijdens een video call."

Archief / CREATIONS