Fr
Close

MEDIA

Ben Jansen (DPG Media): "De grootste creativiteit komt naar boven in moeilijke tijden"

Zondag 22 Maart 2020

Ben Jansen (DPG Media):

Net zoals wij allemaal wordt DPG Media geconfronteerd met de gevolgen van de coronapandemie. Hoe kun je als nieuws-, magazine-, radio- en televisiemaker functioneren in een land in lockdown? En wat doen je adverteerders? Ben Jansen (CCO DPG Media) vertelt.

Wat zijn de grootste problemen waarmee jullie als mediagroep te kampen kregen na de afkondiging van de quarantaine en de lockdown?
Bij DPG Media werken we al van thuis uit sinds 12 maart en het is fascinerend te zien hoe snel mensen zich aanpassen aan een nieuwe situatie. Wellicht zit dat net zoals de bijhorende discipline in het DNA van het bedrijf. Ik ben echt apetrots op mijn team.

Verder is de uitdaging natuurlijk enorm, om in moeilijke omstandigheden vanuit News City te zorgen voor de betrouwbare berichtgeving die van ons wordt verwacht. We hebben een belangrijke taak, zowel op het vlak van informatie als entertainment, onze twee kernactiviteiten. Het is al in gewone tijden complex om een programmaschema in elkaar te steken, maar nu is het nog ingewikkelder. Je moet immers permanent rekening houden met het nieuws dat nu per definitie voorrang heeft op de rest van het programmarooster.

Voor de rest moeten we ook onze verantwoordelijkheid nemen wat de live en andere opnames betreft, ook naar de acteurs en de crew.

Tot slot is het heel belangrijk dat we het zendschema aanpassen aan de huidige context en leefwereld van de bevolking. Er zijn programma’s die je nu beter niet uitzendt, ook al had je ze gepland: die moet je dan door iets anders vervangen. Veel respect alvast aan alle journalisten en content mensen. Bij ons en bij de andere mediabedrijven.

Cijfers tonen aan dat de nieuwsconsumptie groter dan ooit is.
Inderdaad en je ziet de bevolking teruggrijpen naar lokaal nieuws en vaste waarden. Dat konden we enkele jaren geleden, ten tijde van de aanslagen, ook al vaststellen. Mensen hebben duidelijk het meeste vertrouwen in de lokale media in onzekere tijden. Dat maakt onze verantwoordelijkheid nog groter. Ook voor de adverteerders en bureaus willen we een betrouwbare en veilige omgeving aanbieden. En willen we in een veilige dialoog treden. Eén met vertrouwen in elkaar. De economische impact is immers groot. We moeten nu elkaar steunen en samen door deze crisis zien te geraken. De net verschenen open brief van enkele Belgische ondernemers met de oproep #kooplokaal is een voorbeeld van hoe belangrijk het bundelen van lokale krachten is. 

Wat voor impact heeft deze crisis op de advertentiemarkt?
We hebben annuleringen, uitgestelde campagnes en bedrijven die bijboeken. Onze leuze vandaag is ‘dichtbij maar van op afstand’. We stellen ons erg dienend op nu en proberen uit te zoeken hoe we onze businesspartners het best van dienst kunnen zijn. Ik stel op de markt en in de industrie een grote solidariteit vast, net zoals een grote mate van gezond verstand. Er heerst ook onderling vertrouwen, wat ik bijzonder kan waarderen. Anders kan het niet lukken.

Bij de adverteerders zie ik veel bedrijven die zich met hun communicatie ongelooflijk snel kunnen aanpassen. Het toont dat de grootste creativiteit naar boven komt in moeilijke tijden.

En zijn er gevolgen voor de uitrol van het Vlaamse SVOD-platform dat Telenet creëert met DPG Media?
Neen, op dat vlak verandert er niets.

Hoe zie je de periode na de crisis?
Zonnig, vol regenbogen, vlinders en mensen die elkaar omhelzen. In alle ernst, als je kijkt naar jaren als 2008, zie je hoe snel een sector kan recupereren. Ik ben bezorgder over de duur van de epidemie zelf, dan over het herstel daarna. Maar ik geloof in de veerkracht van de mens.

Heb je een persoonlijke lockdowntip?
Ik probeer elke dag een half uur viool te spelen en elke dag te fietsen, op vaste uren. Twee keer per dag maak ik echt tijd voor de kinderen. Mentale gezondheid is ook heel belangrijk en ik denk dat het essentieel is om je brein ook de nodige rust te geven. Net zoals virtuele beschikbaarheid en visuele aanwezigheid voor onze klanten, teams en collega’s. Daarom organiseren we bijvoorbeeld elke vrijdag een virtuele apero. En bij deze wil ik iedereen die zich keihard inzet in onze industrie - adverteerders, creatieve en mediabureaus, regies, productiehuizen, content mensen, journalisten, ook in de vakpers - met mijn viool even een ludiek hart onder de riem steken: 'Always look at the bright side of life'!

Archief / MEDIA