Fr

AGENCIES

Kris Govaerts (TBWA): "Voor sommige merken is er net een bijkomende behoefte om te communiceren"

Zondag 22 Maart 2020

Kris Govaerts (TBWA):

We zetten onze virtuele rond langs de vakmensen in de sector voort en proberen een beeld te schetsen van de impact die de pandemie op hun activiteit heeft. Vandaag spreekt Kris Govaerts, CEO van TBWA, ons Agency of the Year.
 
Hoe reageert TBWA op de gevolgen van het coronavirus? Hebben jullie richtlijnen van het netwerk gekregen?
Sinds 12 maart zijn we in “thuiswerk-first” modus gegaan. En we zijn fully operational. Zowel op vlak van het begeleiden van onze klanten over hoe met deze crisis om te gaan (strategisch advies) als op het vlak van nog te blijven communiceren voor andere klanten (creatie & productie).
 
Sowieso hadden wij al een “business continuity plan” klaar staan, maar we hadden natuurlijk nooit gedacht dat we het op deze schaal zouden moeten “testen”, laat staan het volledig in gang moeten zetten op zo’n korte tijd.
 
Maar het werkt. En het werkt redelijk goed. Ik heb het gevoel dat we onze klanten goed kunnen bijstaan waar nodig. Een kleine positieve kant aan deze heel negatieve context, is dat we hier zeker lessen uit gaan trekken over hoe we in de toekomst nog efficiënter gaan kunnen samenwerken.
 
Wat zijn de grootste problemen waarmee jullie geconfronteerd worden?
Er zijn natuurlijk interne en externe problemen.
 
Met extern bedoel ik ook onze klanten: sommige onder hen zijn natuurlijk zwaar getroffen. En voor sommige kan communicatie nu ook niet veel betekenen & focussen zij zich volledig op het oplossen of stroomlijnen van hun eigen people & logistieke processen.
 
Intern is het toch vrij onwezenlijk dat mensen elkaar niet meer in levende lijve zien. Op korte termijn kan de technologie hier zeker bij helpen & dat werkt ook echt super goed. Alleen als de crisis nog erger wordt dan vrees ik toch voor rare toestanden. Mensen gaan vereenzamen en we gaan meer dan ooit snappen dat sociale contacten essentiële brandstof zijn voor een bedrijf.
 
Moeten adverteerders blijven communiceren in dit soort uitzonderlijke situaties of is het beter om te wachten tot de storm overgewaaid is?
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, vind ik. Sommige campagnes zijn nog bezig en indien niet ongepast, blijven die voorlopig nog lopen. Andere worden stopgezet als dat fysisch nog mogelijk is. Voor sommige bedrijven en merken is er net een bijkomende behoefte om te communiceren, en overstijgen ze hun commerciële functie in de maatschappij, en worden het gedeeltelijk zelfs steunpilaren in deze barre tijden. Ik denk bijvoorbeeld aan Delhaize en Telenet: wat zouden we vandaag zonder hen doen!?

Maar, alles is natuurlijk afhankelijk van hoe de situatie evolueert. Als het land in volledige lockdown zou gaan, dan verandert natuurlijk weer alles!

Archief / AGENCIES