Fr
Close

BRANDS

#vanuitmijnkot, door Griet Byl (MM)

Zaterdag 21 Maart 2020

#vanuitmijnkot, door Griet Byl (MM)

Vrijdagavond 19u. Op de salontafel staat een glas wodka-tonic. Op de achtergrond begint een nummer van The Stones en in de oven pruttelt een schaal bloemkoolgratin. Zaterdagochtend 8u30. De krant valt in de bus, de hometrainer wacht. De koelkast is leeg en het gras moet gemaaid. Een paar uur later weerklinkt boven de piano. Zondagmiddag 13u. De computer gaat even dicht en de soep is op. Er ligt een berg was, maar de portie leestips van The Guardian heeft voorrang. Straks begint De Mol en dan is het alweer tijd voor wellicht een drukke week.

Voor het zover was, benoemde Accenture zijn eerste chief experience officer die zich over purpose driven projecten zal buigen. The Drum gaf de aftrap van zijn uitgebreide online Digital Transformation Festival met virtuele sprekers uit de vier windstreken. En Sid Lee Parijs bedacht razendsnel ‘Stay and f*** at home’, een campagne voor zijn klant Skyn, met de belofte de bijhorende ‘pleasure calender’ elke dag te updaten.

Dichter bij huis openden brouwers virtuele cafés waar je anticipeert op de poef. Restaurants improviseerden traiteurdiensten en boekhandels transformeerden tot fietskoeriers. E-commerce boomt harder dan ooit.

Reden te meer om gehoor te geven aan de oproep die 26 Belgische merken en winkelketens dit weekend terecht lanceren in de nationale pers. Onder de hashtag #kooplokaal vragen ze hun klanten om als ze online bestellingen plaatsen eerst aan hun lokale handelaars te denken. “Ongeacht het om een zelfstandige ondernemer dan wel een grote nationale speler gaat. Mogelijk vindt u vergelijkbare producten op buitenlandse sites goedkoper, mogelijk garanderen zij een snellere levertermijn of mogelijk is de zoekervaring beter. Toegegeven”, aldus de ondertekenaars.” Na deze crisis willen onze tienduizenden winkelmedewerkers u echter graag terug verwelkomen in hun winkels”, vervolgen ze. “Bent u bereid om ons hierbij te helpen en steunen? Koop op onze Belgische webshops (#kooplokaal). Niet omdat het gemakkelijk is, maar omdat het juist voelt.”

Nagels met koppen en een initiatief dat de steun krijgt van onze lokale media die onder de hashtag #adverteerderlokaal beslist gebaat zouden zijn met een vergelijkbare nationale solidariteit.

En ondertussen begon buiten de lente, kriebels en huidhonger inbegrepen. 'You can’t always get what you want', heette dat nummer van vrijdagavond trouwens: alsof de duivel ermee gemoeid was.

Archief / BRANDS