Fr
Close

AWARDS

Roxane Schneider (Happiness) over de New Talent Award: "Voor een jonge creatief is het een luxe om op zo'n briefings te kunnen werken"

Zaterdag 14 Maart 2020

Roxane Schneider (Happiness) over de New Talent Award:

Op 24 maart worden de inschrijvingen voor de New Talent Award 2020 afgesloten. Dat is een unieke kans voor studenten in de reclame en jonge afgestudeerden op zoek naar hun eerste job aan bureauzijde, om zich te onderscheiden en wie weet, de job van hun dromen in de wacht te slepen?
 
Roxane Schneider (concept provider, Happiness) die de prijs in 2016 won met Jannis Min Jou, en Liesl Dejonghe (community & project manager, Creative Belgium) vatten nog even samen waarom deze creatieve competitie zo belangrijk is. En ze geven nog even enkele tips mee om zo goed mogelijk deel te nemen.
 
Liesl, hoe is de samenwerking met D&AD ontstaan?
De samenwerking met D&AD is gestart begin 2016. Greet & Isabel hebben destijds aan de community beloofd dat de extra middelen die uit de inkomsten van de awards komen o.a. ingezet zouden worden om beter te connecteren met de volgende generatie creatief talent. Hen te ondersteunen, te inspireren en aan te moedigen. D&AD is hierin op internationaal niveau de referentie; met de stichting 'New Blood' werken zij een volledig programma uit met een 20-tal volwaardige briefings van echte merken. De briefings zijn altijd erg uitdagend en van een hoog niveau. Voor elke deelname aan de New Talent Award, betaalt Creative Belgium de inschrijving van hetzelfde werk voor deelname aan de internationale New Blood wedstrijd.
 
Wat is de meerwaarde van de New Talent Award ten opzichte van zijn voorganger, de Michel Leën Award?
We zochten destijds naar aanknopingspunten met de jongeren. Jongeren wisten niet meer wie Michel Leën was en waar hij voor stond. Daarnaast werd er steeds op 1 single briefing gewerkt voor de Michel Leën Award, wat niet in lijn was met de ambitie om te verbreden en verder te kijken dan copy en AD talenten. De New Talent Award is een onmiddellijke en internationale validatie van ons Belgisch talent. We moedigen onze studenten aan om op het hoogste niveau te werken, omdat we geloven dat ons kleine land genoeg opkomend talent heeft om op dit niveau te concurreren. Winnaars van een D&AD New Blood Pencil worden uitgenodigd om hun kandidatuur te stellen voor een exclusief en intensief bootcamp van twee weken in London, gesponsord door WPP. Sinds onze samenwerking is er al elk jaar een Belgisch team in de prijzen gevallen in London; zo zijn we dus ook met België aanwezig op het podium in London, naast Engeland, Australië, Japan, USA, etc.
 
Wat voor return krijgen jullie meestal van de deelnemers?
Studenten vinden het kaliber van de briefings erg interessant. Dit jaar hebben o.a. merken zoals Burger King, Google, BBC en Nike een briefing gelanceerd, dit zijn namen die aanspreken. Verder wordt het mentorship programma dat Creative Belgium coördineert ook enorm gewaardeerd door zowel de studenten als de docenten. Wij brengen studenten in contact met een professional uit de Belgische sector om hun werk te challengen en hen te pushen het maximum uit hun idee te halen. De ervaring om langs te gaan bij een creatief bureau en op een professionele manier feedback te krijgen op hun werk is waardevol. Zowel de kwaliteit van de briefings als het mentorship programma zijn de voornaamste redenen waarom meerdere scholen deze wedstrijd sinds enkele jaren geïntegreerd hebben in hun curriculum.
 
Deelnemers vinden ook de potentiële return aantrekkelijk: een gratis ticket voor de Creative Belgium Awards ceremonie in Knokke en een plek op het podium, publicatie in het jaarboek van Creative Belgium (The Book), een podiumplaats tijdens de internationale New Blood Ceremonie in London en de kans om zich kandidaat te stellen voor de New Blood Academy. Winnen betekent niet alleen een mooie aanvulling van het portfolio van de studenten, het is ook een springplank bij start in de sector.
 
Roxane, wat sprak je aan in deze competitie?
Het feit dat je de kans krijgt om op al die geweldige merken te werken, door hun briefings te gaan die zijn opgesteld door ervaren strategen. Het is bijna een luxe om als creatief hierop te mogen werken. Ik herinner me het moment nog goed wanneer Jannis en ik alle briefings op de tafel hadden gelegd en de moeilijke taak hadden om tussen al die briefings 1 te kiezen.
 
Wat is de voornaamste moeilijkheid bij dit soort oefening?
Het moeilijkste deel voor mij was te weten wanneer je hét idee gevonden hebt. Je weet dat er honderden, duizenden andere jonge talenten op dezelfde briefing werken waar jij aan werkt. Je voelt dus wel een bepaalde druk om een idee te vinden waar niemand aan denkt. Maar die druk helpt je dan ook weer om verder te denken en tot het uiterste te gaan.
 
Hebben jullie tips voor toekomstige deelnemers?
De eerste tip die ik zeker kan meegeven is: choose your brief wisely. Ga niet direct voor het leukste en meest populaire merk. Iedereen gaat zo denken. Kijk ook naar de andere briefings.
 
En dan: Keep digging. Keep digging. Keep digging. Stop niet bij de eerste ideeën. Ga verder. Laat het een dag liggen en ga dan weer verder. Ga op zoek naar linken die uniek en verrassend zijn. Na een dag zwaar jureren wil je dat de jury zich jouw idee herinnert en weer bovenhaalt.
 
Wat heeft deze ervaring jullie concreet opgeleverd?
Ik heb heel veel meegenomen uit deze ervaring. Het level van de briefings waar je als jonge creatief op mag werken. De druk om het idee te vinden en daar 100% voor te gaan. Ik raad het elke jonge creatief aan. Zelfs al is het gewoon om je hoofd te doen knetteren op het moment dat je al die briefings voor het eerst leest.

Archief / AWARDS