Fr

BRANDS

En nu?, door Fred Bouchar (MM)

Zondag 15 Maart 2020

En nu?, door Fred Bouchar (MM)

Enkele weken geleden had ik het hier over onzekerheid. Bij het heersende angstklimaat komt nu wat specialisten het ‘paniekeffect’ noemen. Daarna zou een emotionele regulering moeten volgen die het irrationele gedrag even snel doet verdwijnen als het opgedoken is. Zo verloopt het typische patroon naar verluidt.
Momenteel worden we met z’n allen geconfronteerd met ongeziene organisatorische bekommernissen, zowel privé als op het werk. Teruggebracht tot ons kleine ecosysteem is de uitdaging precies dezelfde als die van de overheid: om te beginnen moeten we de menselijke aspecten beheren, zorg dragen voor het welzijn van onze medewerkers en hun gezinnen, de beperkingen van thuiswerk aanvaarden en tegelijk alle mogelijke maatregelen treffen om de economische gevolgen van deze gezondheidscrisis proberen op te vangen.

Adverteerders, bureaus en media zullen per definitie moeten omgaan met ingekrompen budgetten, geannuleerde campagnes, enzovoort. Dat is niet nieuw. We hebben de Golfoorlog overleefd, net als 11 september, de aanslagen, de bankcrisis, enzovoort. Maar in wat ons vandaag overkomt, kunnen merken in tegenstelling tot mensen, niet zo makkelijk in quarantaine worden geplaatst, zoals onze vriend Nigel Hollis uitlegde in zijn Straight Talk. Hoe kunnen zij het dan gezond houden?
De analist van Kantar herinnert eerst aan een evidentie die net zo goed geldt voor besmette mensen: sterke merken zullen sneller herstellen dan zwakke. En merken die blijven investeren tijdens een crisis geraken er sneller bovenop als ze eenmaal achter de rug is. Ook dat is al vaak gezegd.

Verder raadt Hollis marketeers aan om zich in de plaats van de mensen te stellen: hoe voelen die zich? Wat voor hulp – functionele of emotionele – zouden ze nodig kunnen hebben? En wat voor reactie zouden ze van een merk verwachten? “De manier waarop mensen op een crisis reageren hangt samen met hun basishouding ten opzichte van het leven en het is belangrijk het antwoord van je merk op een crisis af te stemmen op zijn positionering en zijn waarden, anders lijkt het fake”, schrijft Nigel.

Laten we dus positief blijven en aannemen dat we van de huidige situatie kunnen profiteren om de relevantie van ons merk, ons bedrijf te verbeteren. Om de motivatie van onze teams te boosten door op korte termijn vooruit te lopen op hun noden. Da’s toch een veel motiverende uitdaging dan te weten of mensen toiletpapier zullen blijven vinden in de winkelrekken.

Archief / BRANDS