Fr

BRANDS

She Devil, door Griet Byl (MM)

Zondag 8 Maart 2020

She Devil, door Griet Byl (MM)

Gisteren kondigde de overheid, niet toevallig aan de vooravond van de Internationale Vrouwendag, aan dat de Brusselse Leopold II-tunnel na zijn restauratie in 2021 zal heropenen onder een nieuwe naam. Niet alleen omdat de tweede koning der Belgen controversieel is vanwege het koloniale verleden dat aan zijn naam kleeft, maar ook (en vooral) omdat het eindelijk tot de hogere regionen is doorgedrongen dat amper 6% van de hoofdstedelijke straten vernoemd zijn naar een vrouw. Om daar verandering in te brengen, zal een werkgroep worden samengesteld die een shortlist zal opmaken waarover de Brusselaars dan hun mening mogen geven. Ook in Antwerpen zijn ze bezig met een vergelijkbaar initiatief, met de bedoeling de openbare ruimte te laten bijdragen tot gendergelijkheid.

Unilever van zijn kant liet de wereld weten dat voortaan 50% van de managementrollen binnen de groep in handen van vrouwen zijn (terwijl dat in 2010 nog maar 38% was). Er werd vooral vooruitgang geboekt op afdelingen waar vrouwen van oudsher ondervertegenwoordigd waren (Finance, Enterprise & Technology Solutions dat op 47% zit en Supply Chain dat weliswaar afklokt op 40%, maar wel de sterkste stijging van het aantal vrouwelijke managers registreerde).

Goed nieuws uiteraard, op deze regenachtige achtste maart. Dat betekent echter niet dat we op onze vrouwelijke lauweren kunnen rusten. Zo leren de cijfers ons dat vrouwen in België vandaag nog steeds 24% minder verdienen dan hun mannelijke collega’s, een problematiek waaraan initiatieven als Equal Pay Day sinds vijftien jaar iets proberen te doen, onder andere via de campagnes waarmee mortierbrigade elk jaar uitpakt en waarvan je, of je ze nu geniaal of smakeloos vindt, gegarandeerd ongemakkelijk wordt.

Dezelfde pijnlijk sarcastische toon kenmerkt #unevraiefemmeafricaine, de ondertussen razend populaire hashtag die de Ivoriaanse journaliste Bintou Mariam Traoré op 26 februari de wereld instuurde, om het discriminerende machisme in haar land (en bij uitbreiding continent en cultuur) aan te klagen. Dat er nog werk aan de winkel is, bleek onder ander uit de vele positieve reacties die ze kreeg van… mannelijke internauten die haar ironisch bedoelde uitspraken als '#VraieFemmeAfricaine cultive la terre, #VraiHommeAfricain la possède' letterlijk opvatten en toejuichten.

Archief / BRANDS