Fr

MEDIA

Herstructureringen en overname van INM doen de resultaten van Mediahuis dalen

Donderdag 27 Februari 2020

Voor 2019 sluit Mediahuis het jaar voor de vijfde keer op rij het jaar af met een groeiende geconsolideerde omzet van 857,9 miljoen euro (+4,7%). Tijdens dit boekjaar dat omschreven wordt als een jaar van investeringen en internationale groei, boekte de groep een bedrijfsresultaat van 65,9 miljoen (+19,6%), maar het netto resultaat zakt aanzienlijk tot 15 miljoen (-47%).
 
De overname van de Ierse groep Independent News & Media die de Irish Independent, Sunday Independent en Belfast Telegraph uitgeeft, weegt op de rekeningen, net zoals de kosten voor de herstructurering van de groep, waaronder de terugtrekking uit de drukactiviteiten.
 
In ruimer perspectief meldt Mediahuis dat het zijn aantal abonnees sterk zag groeien, zowel in België als in Nederland, wat grotendeels te danken is aan de succesvolle digitale strategie en het groeiende aantal consumenten dat bereid is te betalen voor digitale kwaliteitsjournalistiek. Dat percentage schat de groep op 15 tot 40%, al naargelang de titel. Mediahuis benadrukt ook dat het wil evolueren naar digitale diensten met een optimale gebruikerservaring en de meerwaarde van video en audio.
 
Anderzijds stelt Mediahuis vast dat de structurele daling op de markt van de huis-aan-huisbladen doorzet, wat leidde tot de stopzetting van Rondom op de Belgische markt. Bij Mediahuis Limburg werden de activiteiten binnen dit segment gereorganiseerd en werd beslist het huis-aan-huisblad VIA als wekelijkse bijlage te integreren bij de krant De Limburger.
 
Mediahuis omschrijft zijn diversificatie als een groeipool en herinnert aan de overname van 35% in het Amerikaanse Mather Economics, de controlename over 4 All Solutions, de twee joint-ventures met DPG Media (enerzijds diegene die in België als Jobat optreedt en anderzijds de groepering van de merken Gaspedaal en AutoTrack in Nederland).
 
Mediahuis stelt ook vast dat de reclame-inkomsten onder druk blijven staan, vooral in België, waar de resultaten onder de verwachtingen blijven.
 
Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis, vat samen: “2019 was voor Mediahuis een belangrijk investeringsjaar. We investeerden in de digitale acceleratie van onze portfolio, wisten onze organisatie scherper te zetten en groeiden internationaal. In 2020 zullen deze investeringen een positief effect kennen met opnieuw een stijging van het nettoresultaat als gevolg. Onze groep beschikt vandaag over een solide financiële basis. Dit biedt ons de komende jaren de nodige ruimte voor verdere ontwikkeling. Deze ambitie, in combinatie met ons geloof in sterke onafhankelijke journalistiek en de kracht van onze groep om merken door de digitale transformatie te loodsen, maakt dat Mediahuis over alle troeven beschikt om verder uit te groeien tot een sterk Europees mediabedrijf.”

Archief / MEDIA