Fr
Close

AWARDS

Nathalie Rahbani over de eerste editie van het Agency of the Year

Zondag 23 Februari 2020

Nathalie Rahbani over de eerste editie van het Agency of the Year

Op 20 februari vond in het gezelschap van meer dan 500 vakmensen de prijsuitreiking van The Agency of the Year plaats. Daarmee wil MM in samenwerking met PitchPoint de bureaus als onderneming in de bloemen zetten. Juryvoorzitter Nathalie Rahbani die de awards aan elkaar praatte alsof ze nooit iets anders gedaan had, blikt terug op deze eerste editie.

En, tevreden? Hoe is de jury verlopen?
Heel tevreden. Het was een zeer professionele en gedreven jury die duidelijk dezelfde passie voor het vak deelt en voelbaar veel tijd in de jurering gestoken had. Dat was een uitstekende basis om aan de debatten te beginnen. Ook de presentaties door de finalisten vond ik zeer zinvol, omdat ze het mogelijk maakten bepaalde aspecten uit te lichten.

Er werden meer dan twintig dossiers ingediend door zeventien bureaus, wat beslist een succes mag worden genoemd.

Was het niveau van de cases van even hoge kwaliteit?
Zeer zeker. Je kon duidelijk voelen dat de deelnemers er bijzonder veel aandacht aan hadden besteed en werk ingestoken. Dat geldt ook voor de live presentaties van de finalisten tijdens de jury. De gedrevenheid van die mensen was zeer tastbaar.

Ik denk dan ook dat we erin geslaagd zijn te beantwoorden aan de twee doelstellingen die de organisatoren zich hadden gesteld: de creatieve industrie in haar geheel op een voetstuk zetten en alle bureaus een platform geven bij de adverteerders dat de usual suspects zou overstijgen, om zo een directe vinger aan de pols te kunnen houden van wat er in de sector leeft vandaag. Dat is met deze eerste editie aardig gelukt en ik hoop dat het een springplank is naar vorig jaar.

Heb je in feite een trend kunnen vaststellen in alle ingediende cases?
Je merkt dat bureaus niet aarzelen om zichzelf in vraag te stellen. En dat er keihard ingezet wordt op creativiteit, maar dan wel in de breedste betekenis van het woord, dus ook in marketing, communicatie en business strategie. Verder zie je dat de creatieve bureaus elk op hun eigen manier ook streven naar een plaats op de consultancy markt.

Heb je tips voor de volgende editie?
Zoals ik al zei, waren de dossiers dit jaar bijzonder sterk. De lat ligt dus hoog. Om een grondige evaluatie mogelijk te maken, hebben we bij het jureren gemerkt dat het beter is niet alleen een case movie in te sturen, maar wel een presentatie met de nodige achtergrond.

Wat de categorieën betreft, heeft de jury ook besloten om sommige ervan, zoals die van de Top Tool, duidelijker te omschrijven en bepaalde criteria beter af te bakenen, om onderlinge vergelijkingen te vereenvoudigen. Maar verder niets dan lof. Het was een fantastische ervaring en ik ben blij dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen.

Archief / AWARDS