Fr
Close

MEDIA

DPG Media creëert Vlaamse streamingdienst met Telenet

Woensdag 12 Februari 2020

DPG Media creëert Vlaamse streamingdienst met Telenet

Een historisch moment, te vergelijken met de lancering van digitale televisie, aldus John Porter, CEO van Telenet.

Hij bedoelde daarmee de oprichting van de toekomstige joint-venture waarin Telenet en DPG Media elk de helft van de aandelen zullen hebben en die zich zal toeleggen op de ontwikkeling en aanbieding van een SVOD-dienst met hoofdzakelijk (maar niet uitsluitend) Vlaamse content.

Op die manier willen beide bedrijven maximaal inspelen op het veranderende kijkgedrag en een lokaal alternatief bieden in de wereld van streamingdiensten. Het aanbod zal dus de lokale content van de DPG Mediazenders (VTM, Q2, Vitaya en Caz) combineren met de inhoud van de betaalpakketten Play en Play More (dat prestigieuze internationale fictiereeksen van onder andere HBO omvat), met toevoeging van de programma’s van SBS-zenders Vier, Vijf en Zes, alsook wellicht de formats van Woestijnvis dat eigendom is van Telenet.

“Een volwaardig streamingaanbod met lokale en internationale content zal de Vlaamse zenders en producenten ten goede komen", luidt het bij SBS dat zich tot voor kort nochtans net als moederbedrijf Telenet een koele minnaar van zo'n Vlaamse Netflix had getoond. "Deze krachtenbundeling zorgt ervoor dat de competitie de komende jaren nog duidelijker op basis van kwaliteit gevoerd zal worden: we werken samen waar het kan, maar we blijven ook meer dan ooit concurreren." De VRT stapt voorlopig niet mee in het platform, maar de gesprekken zijn naar verluidt bezig. “En de reacties vanmorgen op de aankondiging van de joint-venture waren positief”, aldus Kris Vervaet, de CEO van DPG Media België. Bovendien bevestigde de Vlaamse regering eerder dat het wenselijk zou zijn dat de VRT mee zijn schouders zet onder een dienst als deze. Hoe het zit met Proximus en Orange, is niet bekend.

SVOD First
Naast de nadruk op lokale en premium content spelen ook exclusieve previews en avant-premières een belangrijke rol in de USP van het nieuwe platform. Concreet betekent het dat (de premières van) bepaalde populaire formats zoals Blind Getrouwd of De Mol achter een betaalmuur zouden kunnen verdwijnen. “Previews zullen inderdaad deel uitmaken van het businessmodel”, aldus Kris Vervaet. “Maar het is niet de bedoeling om de zendschema’s van onze traditionele zenders te verzwakken”, nuanceert Porter.

“Als je niet naast Netflix kunt staan en deel kunt uitmaken van het drietal abonnementen waarvoor de consument bereid is te betalen, moet je er beter niet aan beginnen”, besluit Dirk Lodewyckx, algemeen directeur TV, streaming en radio bij DPG Media. “Het ecosysteem zal er in de toekomst totaal anders uitzien. Het eerste window om onze content te bekijken, wordt SVOD, maar daarnaast zijn de andere bestaande kanalen zoals lineaire televisie en VTM Go dat in handen blijft van DPG Media, nog steeds belangrijk.”

Telenet en DPG Media verwachten dat de nieuwe structuur – die uiteraard ook een eigen management en team krijgt - actief zal zijn in het najaar van 2020. De streaming service zal beschikbaar zijn via een nieuwe betalende tv-app, niet alleen via het bestaande Play aanbod van Telenet, maar voor iedereen in Vlaanderen. De nieuwe samenwerking zal nu eerst worden voorgelegd aan de Mededingingsautoriteiten. Voor details als de naam en de timing is het nog te vroeg. Wat de prijs betreft, zou het platform gelanceerd worden in twee versies - basic en premium - en dus ook met twee prijzen.

Kris Vervaet, CEO DPG Media België: “Sinds geruime tijd pleiten wij voor een sterk Vlaams streamingaanbod. We hebben altijd gehoopt om dit met lokale partners te kunnen realiseren, want dat biedt veel meer kansen om succesvol te zijn tegen de internationale spelers. We zijn heel blij dat we nu onze krachten kunnen bundelen met Telenet. We zijn er beiden van overtuigd dat we een heel aantrekkelijk aanbod kunnen ontwikkelen dat het verschil zal maken met content van eigen bodem.”

John Porter, CEO Telenet: “Telenet heeft altijd geloofd in de kracht van samenwerking binnen het lokale media- ecosysteem om het hoofd te kunnen bieden aan de druk die internationale tv-spelers op de Vlaamse markt zetten. De eerste belangrijke stappen in dat kader heeft Telenet gezet met de overname van De Vijver Media (Woestijnvis, zenders vier, vijf en zes); Vandaag slaan Telenet & DPG  Media de handen in elkaar om weer een stap verder te gaan. Daarbij moet de joint venture niet vertrekken van een compleet nieuw businessmodel, maar vanuit een bestaande en gezonde klantenbasis van meer dan 400.000 abonnees. Dat moet een voldoende garantie zijn om succesvol een nieuw hoofdstuk te schrijven in de Vlaamse mediageschiedenis.”

Nog even preciseren dat in het buitenland al soortgelijke initiatieven bestaan, waarbij zendergroepen hun aanbod groepeerden in een grote gezamenlijke online catalogus. Dat is bijvoorbeeld het geval in Nederland (Videoland), Frankrijk (Salto) en het Verenigd Koninkrijk (Britbox).

Archief / MEDIA