Fr
Close

BRANDS

"Het merk dat helaas gedeponeerd moest worden", door Fred Bouchar (MM)

Zondag 9 Februari 2020

Ecologische militante, vaandeldraagster, boegbeeld, pasionaria, persoon van het jaar en nog veel meer. Greta Thunberg (109 hits op Google) is wel degelijk een merk, moest je daar nog aan twijfelen. Dat mag je voortaan ook letterlijk nemen. Je hebt vast wel ergens gelezen dat ze haar naam en die van haar beweging #Friday for Future gedeponeerd heeft bij de Europese dienst voor intellectueel eigendom. De registratie gebeurde op naam van de Stiftelsen The Greta Thunberg and Beata Ernman Foundation, voornamelijk voor adviserende activiteiten. Zichtbaar op haar ongemak rechtvaardigde het klimaatmeisje haar initiatief bij haar 10 miljoen Instagram-volgers. Omdat haar naam en de slogans die ze lanceerde geregeld zonder haar toestemming en voor commerciële doeleinden worden gebruikt, zag ze zich verplicht ze te deponeren, bijna tegen haar zin, zo zegt ze. “I assure you, I and the other school strikers have absolutely no interests in trademarks. But unfortunately it needs to be done”, aldus de Zweedse.
 
Merken hadden we al in alle vormen en kleuren, multimediaversies en hologrammen inbegrepen (meer details hier), maar nu is er dus een nieuw type, “het merk dat helaas gedeponeerd moest worden”, zoals een advocaat het formuleerde. Misschien dat dit soort merk zijn houder een bijzondere bescherming zou kunnen bieden.
 
Toch zien we Greta niet meteen rekenschap of een vergoeding eisen van de entomoloog die een nieuwe kever ontdekte en hem bij wijze van hulde aan de geëngageerde tiener Nelloptodes Gretae doopte. Natuurlijk zijn we het allang gewend dat sterren hun naam deponeren als handelsmerk, maar meestal doen ze dat ter promotie van hun samenwerkingen met andere merken en om nieuwe bronnen van inkomsten te rechtvaardigen. Dat zou hier niet het geval zijn. Greta zegt te hopen dat de registratie haar meer controle zal geven over wat er gezegd en gedaan wordt in haar naam. En dat het merk niet zal worden gebruikt ter promotie van ideeën waar ze niet achter staat.
 
Thunberg is Kardashian niet, zoveel is zeker.

Archief / BRANDS