Fr

INTELLIGENCE

RMB licht een tipje van de sluier over Mxtend

Woensdag 5 Februari 2020

RMB licht een tipje van de sluier over Mxtend

Vanaf 18 februari start RMB met de roadshow presentatie van zijn nieuwe crossmedia en single source studie. Die heet Mxtend en is in zekere zin een update van MediaXperience (Silver op de AMMA in 2017). Ze meet en analyseert de consumptie van de belangrijkste content media (video, audio, website, sociale media en pers – ook al is dit luik minder gedetailleerd dan de CIM-studie) in het leven van de Belgen op een doorsnee dag. 

De sterke punten van deze nieuwe studie zijn dus al bekend: nationaal en single source zoals we al vermeldden. MXtend meet de mediaconsumptie op alle dragers, op alle platformen en op alle mogelijke plaatsen met een steekproef van meer dan 3.000 respondenten (16-64). Ze werden in oktober vorig jaar online bevraagd door Kantar. 

Naast het basisgedeelte over het dagelijks mediagebruik, gaat dit onderzoek dieper in wat betreft twee zaken die niet zijn onderzocht in de MediaXperience studie. 

Enerzijds de meting van het bereik op 7,15 en 30 dagen van de belangrijkste mediamerken die openstaan voor reclame; dit luik maakt het mogelijk om bereikaccumulatie-oefeningen te realiseren, alsook theoretische plannen te evalueren die gebaseerd zijn op combinaties van verschillende merken. 

Anderzijds de analyse van de houding van de Belgen ten opzichte van meerdere actuele onderwerpen (influencers, milieu, mobiliteit, voedsel, enz.) en de observatie van het gedrag (perceptie van het informatieniveau, type van gekochte merken...) in verschillende sectoren (diensten en FMCG). Dit om het potentieel van mediamerken die openstaan voor reclame te kunnen meten op het vlak van targeting. 

Lynda Calonne geeft zonder al te veel in detail te gaan aan dat, zoals reeds waargenomen in de MediaXperience studie, Belgen sterk verankerd blijven in hun consumptiegedrag: “Gemiddeld besteden ze 8u54 aan media (versus 9u in 2016), ofwel 54% van de tijd waarop een gemiddelde persoon wakker is; peaktime blijft 20u45 en, logisch, het huis blijf de voorkeursplaats om media te consumeren. Wat betreft de toestellen zien we wel de opkomst van mobile en vooral die van de smartphone, zowel in aantal personen als in volume.” Wordt vervolgd...

Archief / INTELLIGENCE