Fr
Close

BRANDS

Follow the leaders, door Griet Byl (MM)

Zondag 26 Januari 2020

Follow the leaders, door Griet Byl (MM)

Afgelopen donderdag verwelkomde de BMMA naar goede gewoonte de BAM Marketers of the Year voor zijn eerste lunch van het nieuwe jaar die plaatsvond in de Club van Lotharingen. Dat waren deze keer Véronique Vergeynst (head of marketing – corporate marketing van Brussels Airport) en Elke Dens (marketing director van Visit Flanders), twee doorgewinterde marketeers die bij nader inzien en ondanks hun verschillende achtergrond nogal wat dingen gemeen bleken te hebben. Los van het feit dat het allebei universitair opgeleide vrouwen met kinderen en een voorliefde voor reizen zijn, genieten beide dames een terechte reputatie als inspirerende managers met een uitgesproken mening.

Hun respectieve speeches die vertrokken van de wellicht licht provocerend bedoelde vraag of je om een uitzonderlijke marketeer te worden beter een vrouw of een digitale voortrekker bent, kwamen (gelukkig) met een genuanceerd antwoord en bedeelden een belangrijke plaats toe aan leiderschap en de impact die het kan hebben op de rest van het team, het bedrijf en zelfs het vak.

Vergeynst definieerde het profiel van de ideale CMO als een generalistische en nieuwsgierige strateeg die zich goed weet te omringen met digital natives en senior profielen, om aldus bruggen te slaan binnen zijn bedrijf en daarbuiten. Dens verwees bij wijze van boutade naar een uitspraak die Barack Obama eind vorig jaar deed in Singapore. “Women aren't perfect but are "indisputably better" as leaders than men”, zei hij. “I'm absolutely confident that for two years if every nation on earth was run by women, you would see a significant improvement across the board on just about everything...living standards and outcomes.”

Of dat ook echt zo is laten we in het midden, al was het maar omdat ze tot dusver onvoldoende de kans kregen om dat daadwerkelijk te bewijzen. De Vlaamse marketingdirectrice stelde dat gender geen rol zou mogen spelen, maar dat marketing inderdaad te maken heeft met leiderschap en de manier waarop een bedrijf naar de toekomst geleid moet worden. “Marketing gaat over gedeelde waarden en niet over groei”, aldus Dens. “De grote vraag daarbij is wat voor waarde we creëren. Het komt erop aan te evolueren van groei naar bloei.”

Verder definieerde Dens inspirerend leiderschap nog als het vermogen om het ondenkbare te denken. Daarmee verwees ze niet naar de populaire Britse sitcom, wel naar het boek van Nik Gowing en Chris Langdon. Als je dat niet meteen bij de hand hebt, kun je misschien op 5 maart gaan luisteren naar wat het selecte handvol sprekers op de eerste conferentie van Creative Belgium over creative leadership en diens rol in verandering. Voor een gelukkigere, inclusievere en diversere werkvloer. Zeg nu zelf, dat kan toch alleen de natte droom zijn van elke manager in onze business, nu het al purpose en meaningfulness is wat de klok slaat?

(Beeld: Follow the Leaders, Isaac Cordal)

Archief / BRANDS