Fr
Close

TRAINING&BOOKS

Thierry Brynaert (Wavemaker): "We willen geen pioniers zijn op een verlaten eiland, maar de hele sector in staat stellen om te evolueren."

Vrijdag 24 Januari 2020

Thierry Brynaert (Wavemaker):

Enkele maanden geleden pakte Wavemaker Belgium uit met een consulting afdeling in Voice, AI, Data en Behavioural Sciences. Voor de gelegenheid spraken we al met Thierry Brynaert, de CEO van het bureau, over de gedragswetenschappen en de ambities van Wavemaker op dat vlak. "Mensen zijn steeds meer geconnecteerd, er wordt steeds vaker gesproken over 'augmented human', naar analogie met 'augmented reality'. Alle merken die geconnecteerde producten en diensten bieden, krijgen gedragsgegevens in hun bezit. Daar kunnen wij een rol spelen als communicatie-experts: dankzij de kennis van hun gedragingen kunnen we vooraf stimuli creëren die de consumenten zullen beïnvloeden. Grosso modo komt het eropaan het pad te effenen om nieuwe touchpoints of nieuwe communicatievormen te bedenken die adverteerders vandaag nog niet overwegen."  

Aansluitend bij deze benadering en zijn strategie die de technologische transformatie wil omarmen, start Wavemaker vandaag de B Academy, waarbij de B staat voor Brain. Dat doet het bureau in samenwerking met MM.   Tekst en uitleg door Thierry Brynaert en de tandem Florian Linclau-Damien D'Ostuni (respectievelijk analytics & insight expert en innovation expert) die aan het hoofd staan van de B Academy.  

Na robotica, artificiële intelligentie en voice hebben jullie massaal geïnvesteerd in gedragswetenschap en dankzij die investeringen kunnen jullie nu dit innoverende en gespecialiseerde opleidingsprogramma voorstellen. De markt is nochtans nog niet echt bezig met het onderwerp.
Thierry Brynaert: We zijn ons ervan bewust dat we wellicht twee of drie jaar te vroeg zijn, maar ik wil behoren tot de toekomst, om een uitspraak van Coco Chanel te parafraseren. Of het nu gaat om robotica, zoals vier jaar geleden, AI drie jaar geleden, Voice twee jaar geleden, of Behavioural nu, alle expertise waarin we investeren is noodzakelijk om te kunnen floreren in een geconnecteerde wereld als de onze. Dat is een logisch vervolg in onze evolutie: er wordt vaak gepraat over digitale transformatie, maar ondertussen is dat een commodity in onze sector geworden. De echte transformatie is vandaag technologisch.  

Onze doelstelling blijft dezelfde: we willen ons op de markt positioneren als een bedrijf dat durft te investeren in technologische knowhow om de sector te helpen bij zijn transformatie en ervoor zorgen dat deze kennis kan stromen. Daarom staat de B Academy, net zoals de Voice Academy vorig jaar, open voor iedereen, ook voor onze collega's en concurrenten. We willen geen pioniers zijn op een verlaten eiland, we willen de hele sector in staat stellen als geheel te evolueren.
Wat omvat het programma van de B Academy?
Florian Linclau: De B-Academy bestaat uit vijf sessies van elk drie uur. Die zullen van 13 februari tot 18 juni bij ons plaatsvinden. De eerste sessie gaat over gedragswetenschappen als dusdanig: de geschiedenis, de concepten, de cognitieve bias in marketing- en reclamestrategieën, de ethische kant ook.



De tweede sessie buigt zich over Behavourial Data Science en vragen als hoe je data kunt vergaren om gedrag te begrijpen en te voorspellen, hoe je die principes op onze sector kunt toepassen, enzovoort. De derde sessie is gewijd aan de basisprincipes van neuroscience en sleutelbegrippen om de BCI te begrijpen die tijdens de twee laatste sessies aan bod komen.  

Waar staat de term BCI voor?
Damien D'Ostuni: BCI of BMI verwijst naar Brain Computer Interface of Brain Machine Interface... Het is zowat de next step van Voice: na de stem zijn het de hersenen die rechtstreeks de machine gaan controleren. Het gaat om een rechtstreekse communicatie-interface tussen hersenen en een extern systeem. Deze systemen zorgden voor heel wat opschudding op de laatste CES, in de marge van de ontwikkeling van wearables, en ze gaan een duidelijke impact hebben op onze sector. De B Academy zal ze een ruime plaats toebedelen: we gaan zien hoe het allemaal werkt, wat er al bestaat, welke tools er vandaag en morgen beschikbaar zijn.

Thierry Brynaert: In juni lanceren we een disruptief en ludiek initiatief dat zowel verband houdt met de actualiteit als met de impact van de BCI technologie op ons dagelijks leven. Ons Inspiration Session-programma dit jaar zal ook verband houden met Behavourial. Zo komt Herman Konings het hebben over de impact van technologie op de mensen en Pieter Ballon, professor aan de VUB en wereldwijd specialist inzake Smart Cities, komt een stand van zaken opmaken van wat er al gebeurt in België. Hij zal ook uitleggen hoe de Smart Cities de marcom wereld zullen beïnvloeden. Daarbij mag je niet vergeten dat gedragswetenschappen een sleutelrol spelen in de ontwikkeling van Smart Cities en hun maturiteit die naar schatting binnen dit en vijf jaar een feit zou moeten zijn.

Jullie doen gewoonlijk een beroep op externe partners. Ook voor de B Academy?
Florian Linclau: We kunnen alvast de deelname van Nicolas Debue, doctor in de cognitieve psychologie aan de ULB, bevestigen. Hij richtte ook een start-up in neuroscience en UX op. Ook Stijn Bogaert, de oprichter van Monoa, zal van de partij zijn. Zijn bedrijf maakt wearables die verbonden zijn met analoge horloges uitgerust met Galvanic Skin Response, waarmee fysiologische activatie kan worden gemeten.  

En hoe zit het met Voice in 2020?  
Thierry Brynaert: Dat blijven we stimuleren, meer dan ooit. We hebben meerdere concrete plannen voor de adverteerders en de media. We komen daar de volgende weken op terug. Globaal willen we vormen en vooruitlopen op de hardware maturiteit door de marketeers bewust te maken van de te volgen richting.  

Info en inschrijvingen voor de B Academy hier


Archief / TRAINING&BOOKS