Fr

MEDIA

DPG Media: twee nieuwe lineaire zenders en een Vlaamse SVOD

Dinsdag 21 Januari 2020

DPG Media: twee nieuwe lineaire zenders en een Vlaamse SVOD

De televisie is de laatste dagen niet uit het nieuws weg te slaan. Na de jaarpresentatie van SBS en de managementperikelen bij de VRT, was het de beurt aan DPG Media om onze volle aandacht te genieten. Dat deden ze tijdens een bijzonder volledige briefing waarin 's lands grootste commerciële zendergroep zijn strategische pijlers voor het komende jaar toelichtte.  

Dat gebeurde bij monde van Dirk Lodewyckx, algemeen directeur tv, radio en streaming, in het gezelschap van Calogero Macaluso (directeur streaming en marketing), Inge Kluft en Davy Parmentier (samen verantwoordelijk voor content, de ene van het interne productiehuis Pit en de andere van de externe productiehuizen). Wilfried Celis (die verantwoordelijk is voor strategische business partnerships) en de nog te vinden directeur lineaire televisie, waren niet aanwezig, maar maken wel de nieuwe board voor de videoactiviteiten binnen DPG Media volledig.  

Deze nieuwe structuur is op maat gemaakt van de nieuwe 'videostrategie' van de groep die na een heftig 2019 moet inspelen op de snel en integraal veranderende sector. Niet alleen het kijkgedrag is veranderd (zo toonden recente CIM-cijfers aan dat het live kijken de afgelopen twee jaar met 30% gedaald is), maar ook de kwaliteitsnormen van de kijkers zijn verschoven, terwijl de Vlaamse advertentiemarkt de afgelopen twee jaar zowat 23 miljoen euro zag verdampen.  

Daarom past DPG Media dus zijn bedrijf en zijn strategie. Die volgt de kijker - "De kijker is onze programmadirecteur", aldus Lodewyckx - en is gebaseerd op drie pijlers: AVOD, SVOD en, jawel nog steeds, lineaire televisie.
De lancering van VTM Go vorig jaar valt onder de eerste pijler; dat platform krijgt in de loop van dit jaar het gezelschap van een betalende streamingdienst voor Vlaamse content - de zogenaamde Vlaamse Netflix - die DPG Media dus, zoals CEO Kris Vervaet eerder al meermaals liet verstaan - alleen lanceert. "We staan echter nog steeds open voor partnerships", voegde Lodewyckx er meteen aan toe. Het platform zal worden gelanceerd met de prestigieuze reeks Jan de Lichte, die eerder al verkocht werd aan Netflix.
Of de zender met werknaam VTM2 Q2 zal vervangen is nog niet geweten
Op de lineaire televisie zal DPG Media meer dan ooit investeren in creatieve lokale content in verschillende genres, die de groep in staat moet stellen zich als nationale broadcaster te onderscheiden van de globale tech spelers en een band te smeden met het lokale publiek. "Om dat te doen gaan we VTM verbreden", aldus Lodewyckx. "Lineair biedt nog steeds een heel groot uitstalraam. Naast de brede familiezender die VTM is en blijft, lanceren we een nieuwe zender die voorlopig VTM2 werd gedoopt met nog meer Vlaamse content die niet per se familiaal is, maar ook internationale programma's." Later wordt meer bekendgemaakt over de naam, timing en precieze programmatie. Of deze nieuwe zender Q2 zal vervangen, wilde de COO voorlopig noch ontkennen noch bevestigen. 

Tegelijk wordt het aanbod van VTM Kids en VTM Kids Jr vanaf 2 maart gegroepeerd op een zender die gewoon VTM Kids zal heten, met een versterking van het kidsblok op VTM Go dat momenteel maandelijks meer dan een miljoen views haalt, dankzij een samenwerking met Viacom (Nickelodeon en Nick Jr). "Het vrijgekomen lineaire kanaal wordt Caz2, waar we onder andere de content van Walter presents zullen opzetten, net zoals reruns van oudere series."

Archief / MEDIA